Koleje Rosyjskie stawiają na rozwój przewozów intermodalnych. Mówiąc o planach rozwojowych w zakresie przewozu z/ do Chin, wspominają konieczność budowy szerokiego toru do Wiednia czy zwiększenie wykorzystania portu w Kaliningradzie.
Podczas odbywającej się pod koniec października konferencji Forum PRO//Motion.1520 Oleg Belozerow, szef Kolei Rosyjskich (RŻD), zachęcał przedstawicieli innych państw do przenoszenia ruchu towarowego na szeroki tor. Podkreślał, że obecnie największym problemem są różnice w przepisach obowiązujących w państwach obszarów OSJD i UIC, które utrudniają wdrażanie nowych technologii i szybkie działanie. Przykładem pomysłu przełamującego te bariery ma być m.in. budowa szerokiego toru do Wiednia.
Chińskie kontenery jadą przez RosjęW roku 2018 553 tys. TEU zostało przewiezione przez Rosję i był to wzrost o 34% względem roku ubiegłego. W tym roku ma to być już ponad 600 tys. TEU a do roku 2025 planowane jest osiągnięcie 1,7 mln TEU.
– Nie powinniśmy konkurować, lecz wzajemnie uzupełniać nasze możliwości innymi środkami transportu. Dlatego współpracujemy z naszymi kolegami z branży morskiej, takimi jak Maersk czy FESCO i innymi firmami, które oferują kompleksowe usługi z naciskiem na wykorzystanie transportu kolejowego – mówił Belozerow. Jako przykład podał m.in. dostawy elektroniki z Korei i Japonii, które przez port Wostocznyj i Kolej Transsyberyjską trafiają do Petersburga i dalej płyną do Gdańska.
Szef Kolei Rosyjskich podkreślał przy tym, że od września tego roku przewozy kontenerów realizowane na trasie z Jokohamy przez Władywostok do Moskwy przy współpracy z FESCO w ramach projektu INTERTRAN nie są już zatrzymywane na kilka dni przez procedury celny.
Zwracał także uwagę na to, że United Transport and Logistics Company Eurasian Rail Alliance (UTLC EPA), czyli spółka joint venture powołana przez koleje z Rosji, Kazachstanu i Białorusi znacząco poprawiła wykorzystanie sieci kolejowych tych państw i usprawniła przewozy. Obecnie uruchamia ona 75 połączeń z Chin m.in. do Werony, Mediolanu i Luksemburga. Przewozy także samochody produkowane w Europie do Chin. Jako dobry przykład wykorzystania kolei do przewozu ładunków rosyjskich do Chin wskazywał zaś te realizowane w ramach inicjatywy Agroexpres, która jak nazwa wskazuje dotyczy eksportu rosyjskiej żywności do Państwa Środka.
Szeroki tor do Wiednia i trasa przez KaliningradNa początku roku, po dłuższym okresie milczenia w tej sprawie, przedstawiciele Kolei Austriackich i Rosyjskich przekonywali, że konieczne jest zwiększenie liczby punktów styku między siecią kolejową o rozstawie 1435 mm a 1520 mm. Zdaniem stron bez tego nie uda się znacząco zwiększyć transportu towarowego między Azją a Europą. Dodatkowym „oknem” między dwoma systemami kolejowymi ma być szerokotorowa linia przedłużona z Koszyc do Wiednia. Obecnie przyjęty harmonogram zakłada ukończenie prac projektowych do roku 2025, a samej budowy do 2033 r.
Trasa przez Słowację omija Polskę od strony południowej. Na Północy przez Bałtyk prowadzą trasy morskie z rosyjskich portów do Europy Zachodniej. RŻD chciałoby je wykorzystywać jeszcze intensywniej poprzez zwiększenie liczby pociągów dojeżdżających do Kaliningradu. – Rozważamy nowe trasy tranzytowe z Chin do Kaliningradu i następnie drogą morską do Europy, a to wymaga maksymalnej integracji z naszymi kolegami z Litwy i Białorusi. Nadal pracujemy nad wieloma usługami, które, moim zdaniem, przyniosą kolejowy transport na nowy poziom konkurencyjności – informował w Soczi szef RŻD.
Te plany są dużo bardziej realne niż budowa szerokiego toru do Wiednia, która wymagałaby udziału w pracach Ukrainy skonfliktowanej z Rosją. Tak czy inaczej nie wygląda na to, żeby RŻD było żywotnie zainteresowane współpracą z polskimi kolejarzami.