Koleje Rosyjskie RŻD wraz z francuskim odpowiednikiem SNCF opracują pociąg wodorowy. Deklarowanym celem jest stopniowe przechodzenie wyłącznie na ekologiczny tabor.
Zastępca dyrektora generalnego Kolei Rosyjskich i główny inżynier Siergiej Kobzev oraz dyrektor ds. technologii, innowacji i projektów grupowych w grupie SNCF, Pierre Izard, podpisali harmonogram działań zmierzających do opracowania pociągu wykorzystującego wodorowe ogniwa paliwowe wraz z systemami wspomagania. W dokumencie zapisano także, że oba przedsiębiorstwa będą dążyć do wprowadzenia innych technologii, które przyczynią się do uczynienia sektora kolejowego bardziej ekologicznym.
Szeroka współpraca kolei rosyjskich i francuskichDokument ten określa kierunki współpracy Kolei Rosyjskich i SNCF przez najbliższe trzy lata w kwestiach bezpieczeństwa, projektowania, utrzymania i certyfikacji taboru towarowego i pasażerskiego. Przewiduje również współpracę przy opracowaniu rodzajów napędu, które pozwolą zmniejszyć zużycie oleju napędowego.
– Biorąc pod uwagę ambitne plany naszych firm i chęć współpracy w zakresie zielonych technologii, wierzę, że pomoże nam to szybciej osiągnąć te cele – podkreślił Siergiej Kobzev, Zastępca Dyrektora Generalnego Kolei Rosyjskich.
– Umowa ta jest wynikiem owocnej współpracy między SNCF a Kolejami Rosyjskimi. Ponieważ bezpieczeństwo jest absolutnym fundamentem tego partnerstwa, naszym celem jest dzielenie się wiedzą we wszystkich obszarach związanych z wykorzystaniem wodoru i technologii, które zmniejszą wpływ kolei na środowisko – powiedział Pierre Izard, Dyrektor ds. Technologii, Innowacji i Projektów Grupowych w Grupie SNCF.
Rosja będzie zmniejszać emisję CO2Jak podkreśla rosyjski przewoźnik kolejowy, porozumienie paryskie zobowiązuje Rosję do zmniejszenia do 2030 roku emisji dwutlenku węgla o 30 proc. w stosunku do poziomu z 1990 roku. Tymczasem do końca 2020 roku Koleje Rosyjskie odnotowały redukcję emisji CO2 o 49 proc. względem 1990 roku. RŻD wykorzystuje dzisiaj w 85 proc. przewozu ludzi i towarów pociągi elektryczne. Udział Kolei Rosyjskich, jak poinformowano w komunikacie, w całkowitej emisji szkodliwych gazów do atmosfery w Rosji wynosi mniej niż 1 proc. Potwierdzają to także inwestycje taborowe. Spółka w 2020 roku zakupiła 566 nowych lokomotyw, z czego 328 to elektrowozy.
Koleje Rosyjskie
planują od 2025 r. kupować wyłącznie lokomotywy elektryczne, a także lokomotywy zasilane gazem ziemnym i innymi alternatywnymi źródłami energii. W planach jest m.in. eksploatowanie lokomotyw napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi.
SNCF od 1990 roku zredukowała emisję CO2 o ponad 50 proc. w przeliczeniu na pasażera i tonę przewożonego ładunku. Obecnie we Francji transport kolejowy odpowiada za 0,4 proc. emisji gazów cieplarnianych w całym sektorze transportu - podano w komunikacie.