fot. Neu-Zwei, lic. CC BY-SA 4.0 Wikimedia commons
Koleje Rosyjskie (RŻD) odnotowują i zakładają dalszy wzrost przewozów pasażerskich i towarowych. – Opracowany jest długofalowy program do 2025 r. Obecnie jesteśmy spokojni i pewni założonego wyniku – zapowiada Aleksander Miszarin, wiceszef RŻD.
Witold Urbanowicz, Rynek Kolejowy: RŻD chwali się dobrymi statystykami przewozowymi za zeszły rok. Jakie są perspektywy na ten rok?
Aleksander Miszarin, pierwszy zastępca szefa Kolei Rosyjskich (RŻD): Wszystko idzie zgodnie z planem. Opracowany jest długofalowy program do 2025 r., zgodnie z którym w 2019 r. założono wzrost przewozów towarów o półtora procenta. Co warte podkreślenia – obserwujemy wzrost udziałów w przewozie wysoko dochodowych produktów, jak olej napędowy, metale, co również wpływa na wyniki finansowe. Każdego roku zwiększamy program inwestycyjny. Obecnie jesteśmy spokojni i pewni wyniku.
Podają państwo, że RŻD transportuje 88% towarów na terenie Rosji.
To prawda. Wartość ta jednak nie obejmuje transportu rurociągami. Jeśli weźmiemy je pod uwagę, to udział kolei wyniesie ok. 46%.
Jak kształtuje się segment przewozów pasażerskich?
Wdrażamy też działania związane ze zwiększeniem przewozów pasażerskich zwiększonych prędkości (semi high speed), z uwzględnieniem połączeń obsługiwanych przez pociągi Łastoczka, które rozwijają prędkość 160 km/h, składy wagonowe, w tym piętrowe i tzw. dzienne ekspresy, jadące z prędkością 120-160 km/h. W ostatnich dwóch latach w tym segmencie obserwujemy wzrost, który jest imponujący. Przykładowo w zeszłym roku wyniósł on 23%. To wpłynęło na zwiększenie ogólnej liczby pasażerów o 4%. W tym roku obserwujemy podtrzymanie tego trendu.
W zeszłym roku 5,8 mln podróżnych skorzystało z pociągów Sapsan na trasie między Moskwą a Sankt Petersburgiem i z powrotem. To o 60% więcej, niż założono w planie biznesowym, gdy ruszaliśmy z tym projektem. Dzisiaj średnie napełnienie pociągów przekracza 90% i nie mamy już miejsca na dalsze zwiększanie przewozów.
Doskonale też funkcjonuje moskiewski węzeł kolejowy z pociągami miejskimi i podmiejskimi. Moskiewski Pierścień Centralny każdego miesiąca ustanawia nowy rekord. Kilka tygodni temu przewieźliśmy 548 tys. podróżnych na dobę.
Jaki jest udział pasażerów w pociągach Sapsan na trasie do Sankt Petersburgu?
Około 50% przewozów to pociągi Sapsan. Reszta to pozostałe połączenia, w tym nocne. Nie jest to zbyt efektywne, by jeździły na tej samej linii. To kwestia przepustowości linii. Chcemy chociażby zwiększyć przewozy kontenerowe, ale nie jest to możliwe. Pojawiają się informacje o planowanym przez RŻD zakupie dodatkowych Sapsanów oraz dodatkowych wagonów do wydłużenia istniejących Sapsanów. Czy to prawda?
Potwierdzam. Planujemy kupić 13 nowych pociągów. Przewidujemy zakończyć rozmowy z Siemensem dot. nowego kontraktu w czasie 1-2 najbliższych miesięcy. Oczywiście musimy pamiętać o trzecim uczestniku – Uralskie Lokomotywy – którego, udziałowcem są Siemens i Sinara.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.