fot. Honza Groh (Jagro), CC BY-SA 3.0, commons.wikimedia.org
Ponad dwa lata po zakończeniu remontu międzynarodowej trasy z Przemyśla do ukraińskich Niżankowic wciąż nie utworzono kolejowego przejścia na granicy państw. Droga do jego otwarcia jest wciąż daleka. Polski rząd prowadzi w tej sprawie konsultacje międzyresortowe.
W 2022 r. zakończył się remont nieczynnej wcześniej linii nr 102 Przemyśl Główny – Malhowice – granica państwa. Na międzynarodowej trasie do ukraińskich Niżankowic miały kursować trzy pary pociągów finansowanych przez Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego. Do dziś do startu przewozów jednak nie doszło, a władze centralne i samorządowe przekazywały sobie w tej sprawie pisma mówiące o konieczności podjęcia dalszych działań.
Marszałek zwraca uwagę na przeszkody formalne
Do podkarpackiego marszałka pisało więc Ministerstwo Infrastruktury, przypominając o złożonej wcześniej deklaracji chęci organizacji kursów. Niedawno region wskazywał natomiast na nieuregulowanie na poziomie krajowym kwestii odpraw na granicy. Jedną z przyczyn opóźnienia inauguracji przewozów ma być nieustanowienie kolejowego przejścia granicznego Malhowice – Niżankowice i niezawarcie ze stroną ukraińską stosownych porozumień, które musiałby wypracować rząd.
Argumenty UMWP znajdują potwierdzenie w aktualnym stanowisku resortu odpowiedzialnego za funkcjonowanie przejść granicznych. – Strona polska wychodzi naprzeciw oczekiwaniom dotyczącym uruchomienia transgranicznego ruchu kolejowego na linii 102 Przemyśl – Malhowice – granica państwa – Niżankowice (Ukraina), realizując obecnie konsultacje międzyresortowe w zakresie działań na rzecz utworzenia kolejowego przejścia granicznego Malhowice – Niżankowice – stwierdza Wydział Prasowy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Wewnętrzne rozmowy rządowe toczą się więc pod koniec roku 2024, podczas gdy remont przywracający przejezdność infrastruktury zakończył się we wrześniu 2022 r.
Konieczne kolejne działania infrastrukturalne
– Uruchomienie połączeń dla transgranicznego ruchu pasażerskiego na linii kolejowej nr 102 nastąpi w drodze odrębnego porozumienia między rządami obu państw po wybudowaniu infrastruktury umożliwiającej dokonywanie kontroli osób i środków transportu – zapowiadają służby prasowe ministra spraw wewnętrznych. Droga do inauguracji przewozów jest zatem długa, bo konieczne okazały się dalsze inwestycje infrastrukturalne. Rząd nie poinformował póki co o zakładanym harmonogramie robót ani o ich zakresie.
– Dalsza realizacja odbędzie się z uwzględnieniem wymaganych procedur – usłyszeliśmy jedynie w MSWiA. Resort zaznaczył przy tym, że torowisko zostało zmodernizowane nie tylko po stronie polskiej, ale i ukraińskiej. Przypomnijmy, że w 2023 r. otwarte zostało drogowe przejście w Malhowicach, z którego mogą korzystać także samochody ciężarowe.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.