Rząd zmodyfikował Krajowy Program Kolejowy. Dzięki oszczędnościom na liście podstawowej znalazł się jeden nowy projekt z listy rezerwowej. Wzrosła też liczba środków dla Magistrali Węglowej a spadła – m.in. dla linii 202 do Słupska.
Jak
informowaliśmy wczoraj, Rada Ministrów przyjęła sprawozdanie z wykonania planu realizacji
Krajowego Programu Kolejowego za rok 2016. Jednocześnie wyrażona została zgodna na aktualizację programu – bez zmiany limitu wydatków z budżetu państwa. Jakie zmiany nastąpiły w KPK?
ERTMS na liście podstawowej
Przede wszystkim, wbrew
pesymistycznym zapowiedziom ministerstwa, dzięki oszczędnościom przetargowym PKP PLK udało się wprowadzić na listę podstawową programu nowy projekt z listy rezerwowej. Chodzi o „Zabudowę ERTMS/ETCS na liniach sieci bazowej TEN-T”, przewidzianą do finansowania z POIiŚ. Jak podkreślają autorzy dokumentu, projekt ma dużą wagę i jest konieczny w realizacji nawet jeżeli nie uzyska dofinansowania ze środków CEF.
Wartość projektu została określona na 1 359,1 mln zł, co ma umożliwić podpisanie umów na odcinek linii E 20 Kunowice – Terespol (z wyłączeniem węzła warszawskiego) oraz linii E 30 Kraków – Rzeszów. O opóźnieniach we wdrażaniu ERTMS/ETCS
pisaliśmy tutaj.
Projekty rezerwowe bliżej realizacjiJak czytamy, spośród pozostałych 31 projektów rezerwowych dla dwunastu przewidywane są do roku 2023 prace ze środków krajowych lub w ramach przygotowania tras objazdowych dla innego projektu (np. linia 30 Parczew – Łuków). Ponadto w pięciu przypadkach (C-E 30 na odcinku Opole Groszowice – Jelcz – Wrocław Brochów. obwodnica towarowej Poznania, linia 143 na odcinku Kluczbork – Oleśnica – Wrocław Mikołajów, E 59 na odcinku Wronki – Słonice oraz
linia Podłęże – Piekiełko) zakładane jest opracowanie dokumentacji projektowej, co umożliwi realizację tych inwestycji w bieżącej perspektywie – w przypadku wygospodarowania środków – lub w przyszłej perspektywie.
Dla części przedsięwzięć rozpoczęto już działania w celu uruchomienia studiów wykonalności. W projektach naprawy i elektryfikacji odcinków
Krotoszyn/ Durzyn – Leszno – Głogów i
Piła Główna – Krzyż rozpisano już przetargi, wykonane zostaną też studia dla remontów odcinków Bydgoszcz Główna – Piła Główna i Stalowa Wola Rozwadów – Przeworsk. Pozostałe projekty z listy rezerwowej będą dalej analizowane.
Zwiększenie wydatków na „Węglówkę” i trzeci etap projektu przejazdowego
Kolejną istotną zmianą jest zwiększenie z 1 000 mln zł do 2 133 mln zł wartości projektu Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc.
Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo; odcinek Chorzów Batory – Zduńska Wola Karsznice, czyli na Magistrali Węglowej. Jak czytamy w dokumencie, zwiększenie wartości jest spowodowane wyborem wariantu inwestycyjnego, co pozwoli na „pozyskanie zapewnienia finansowania” i zawarcie kontraktów dla projektu.
Kolejną zmianą jest zwiększenie z 399,8 mln zł do 650 mln zł wartości projektu "Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami" w celu umożliwienia uruchomienia etapu III projektu związanego z budową, w porozumieniu z jednostkami samorządu terytorialnego, dwupoziomowych skrzyżowań w miejsce likwidowanych przejazdów kolejowych w poziomie szyn.
Jeden tor do Słupska?
Niepokojące jest natomiast ograniczenie z 2 000 mln zł do 1 320 mln zł środków przypisanych do projektu prace na
linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Słupsk. Rodzi to obawy o ponowne ograniczenie projektu do modernizacji linii jednotorowej. Na konieczność budowy drugiego toru do Słupska wielokrotnie
wskazywali eksperci, społecznicy i samorządowcy.
Autorzy dokumentu zapewniają jednak, że ograniczenie budżetu „nie wstrzymuje prowadzenia dalszych działań przygotowawczych, w tym prac projektowych”, i zakładają zabezpieczenie pełnej kwoty projektu w terminie umożliwiającym uruchomienie procedury przetargowej i podpisanie umowy na realizację robót budowlanych w terminie pozwalającym na realizację całego przedsięwzięcia.
Wpisano oszczędności przetargowe
Oprócz powyższych zmian, do programu wpisano zmiany wartości projektów, dla których wystąpiły oszczędności w przetargach. Chodzi m.in. o 14 projektów
dofinansowanych w ramach CEF czy modernizację linii nr 7 (zmniejszenie z 3 957,5 mln zł do 3 556,2 mln zł). Zmieniły się też szacunki wartości projektów. Na przykład projekt na linii kolejowej C-E59 na odcinku Wrocław Brochów/ Grabiszyn – Głogów zmniejszono z 500 mln zł do 400 mln zł, a modernizację linii nr 8 na odcinku Skarżysko Kamienna – Kielce – Kozłów szacuje się teraz na 474,6 mln zł, a nie 593,4 mln zł.
Zdaniem prezesa Fundacji ProKolej Jakuba Majewskiego to niekoniecznie dobre rozwiązanie. – W poprzedniej perspektywie unijnej wielokrotnie mieliśmy przykłady projektów, w których trzeba było zamawiać prace dodatkowe; w niektórych przypadkach trzeba było nawet zmieniać wykonawcę prac – przypomina. Dlatego jego zdaniem warto mieć zapisane środki na niespodziewane wydatki. – Teraz cieszymy się, że rozstrzygamy przetargi dużo poniżej budżetu, ale jeśli coś się nie uda, nie będzie możliwości finansowych by zamówić dodatkowe prace – przestrzega.
Więcej pieniędzy na obronność
Ostatnim elementem jest zwiększenie wartości projektu Linie obronne realizowane zgodnie z „Programem pozamilitarnych przygotowań obronnych Rzeczypospolitej Polskiej w latach 2013-2022" do 74,1 mln złotych oraz korekta jego nazwy na Linie obronne realizowane zgodnie z „Programem pozamilitarnych przygotowań obronnych Rzeczypospolitej Polskiej”.