Partnerzy serwisu:
Prawo

Rząd zabierze kolei 1 mld zł, żeby ratować budżet

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
20-08-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Wojciech Śmiech

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO
Rząd zabierze kolei 1 mld zł, żeby ratować budżet
Rada Ministrów zajmie się dziś projektem nowelizacji ustawy budżetowej na rok 2013. Zakłada on odebranie kolejarzom 1 mld zł z dotacji, która miała być przeznaczona na finansowanie inwestycji infrastrukturalnych. Aby załatać tę dziurę, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe będzie zmuszona do emisji obligacji.

Jak już kilka tygodni temu przekonywał minister finansów Jacek Rostowski, nowelizacja ustawy budżetowej jest konieczna w związku z niższymi od planowanych dochodami, jakie Polska odnotowała w pierwszej połowie tego roku. W sumie brakuje około 24 mld zł. Ubytek ma być pokryty z oszczędności i przez zwiększenie deficytu. Deficyt budżetowy może być zwiększony o 16 mld zł, a cięcia w resortach mają wynieść ok. 8,5-8,6 mld zł.

Niestety prawdopodobnie nie ominą one kolei. Projekt, który zostanie dziś przedłożony Radzie Ministrów zakłada bowiem odejście od zasady (zapisanej w art. 5 ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego), że „wydatki związane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem, ochroną i zarządzaniem infrastrukturą transportu lądowego, finansowaną lub dofinansowaną prze ministra właściwego do spraw transportu ustala się w ustawie budżetowej w wysokości nie niższej niż 18 proc. planowanych na dany rok wpływów z podatku akcyzowego od paliw silnikowych”.

W uzasadnieniu do projektu zmian budżetowych możemy przeczytać jedynie, że „przedmiotowa zmiana związana jest głównie z planowaną w 2013 r. zmianą w strukturze źródeł finansowania projektów inwestycyjnych realizowanych przez PKP PLK S.A. w zakresie infrastruktury kolejowej”. Dalej wnioskodawca uspokaja, że „zmiany te nie spowodują zmniejszenia całkowitych nakładów na inwestycje infrastrukturalne w transporcie kolejowym, ani ograniczenia zakresu zaplanowanych robót, gdyż środki budżetowe w roku 2013 zostaną przejściowo zastąpione środkami spółki PKP PLK S.A.”

Dopiero wczytując się w dokumenty prezentujące ocenę skutków wprowadzenia planowany zmian możemy się dowiedzieć, na czym one właściwie polegają. Otóż zakładają one, że „ograniczenie nakładów z budżetu państwa na  infrastrukturę transportu lądowego (dodany art. 37c) wyniesie 1.002 mln zł, z tego na: inwestycje w transporcie kolejowym – 1.000 mln zł, wydatki administracyjne Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad 2 mln zł.”

Możemy się z nich również dowiedzieć, jak spółka PKP PLK, która tylko w ubiegłym roku odnotowała grubo ponad 700 mln zł straty, ma zrekompensować sobie utratę 1 mld zł dotacji budżetowej: „źródłem finansowania ubytku wynikającego z ograniczenia wydatków budżetu państwa w PKP PLK S.A. będą obligacje wyemitowane przez tą spółkę”. Na pocieszenie dowiadujemy się, że „w związku z tym źródłem finansowania nie przewiduje się wstrzymania inwestycji ani opóźnień.”

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Rząd coraz bliżej zgody na upadłość przewoźników kolejowych

Prawo i polityka

Strategia Rozwoju Transportu przyjęta przez Radę Ministrów

Prawo i polityka

Strategia Rozwoju Transportu przyjęta przez Radę Ministrów

Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej 22 stycznia 2013

Ochrona podwykonawców w zamówieniach publicznych

Prawo i polityka

Rada Ministrów przyjęła WPIK

Prawo i polityka

Rada Ministrów przyjęła WPIK

Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej 06 listopada 2013

Zobacz również:

Rząd coraz bliżej zgody na upadłość przewoźników kolejowych

Prawo i polityka

Strategia Rozwoju Transportu przyjęta przez Radę Ministrów

Prawo i polityka

Strategia Rozwoju Transportu przyjęta przez Radę Ministrów

Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej 22 stycznia 2013

Ochrona podwykonawców w zamówieniach publicznych

Prawo i polityka

Rada Ministrów przyjęła WPIK

Prawo i polityka

Rada Ministrów przyjęła WPIK

Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej 06 listopada 2013

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5