Jednym z punktów dzisiejszego posiedzenia Rady Ministrów jest rozpatrzenie projektu nowelizacji ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego PKP umożliwiającego upadłość przewoźników kolejowych z grupy PKP oraz Przewozów Regionalnych.
Zgodnie z rządowym projektem spółki przewozowe PKP Intercity, Przewozy Regionalne. i PKP Cargo nie będą już specjalnie chronione przez państwo i mają podlegać, podobnie jak inni przewoźnicy, ogólnym przepisom o upadłości. Jego wnioskodawcą jest minister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.
Resort transportu tłumaczy konieczność przyjęcia takiego rozwiązania obowiązkiem dostosowania polskiego prawa do wymagań unijnych. Według ministerstwa istniejące w Polsce regulacje, które uniemożliwiają ogłoszenie upadłości spółek przewozowych, w ocenie Komisji Europejskiej stanowią nieograniczoną pomoc państwa, która jest niezgodna z przepisami dotyczącymi pomocy publicznej i narusza zasady konkurencji na wolnym rynku.
W lipcu 2008 r. Komisja Europejska opublikowała wspólnotowe wytyczne dotyczące pomocy państwa dla przedsiębiorstw kolejowych, które przewidują obowiązek zniesienia nieograniczonych gwarancji państwowych przyznanych przedsiębiorstwom kolejowym. Zgodnie z tymi wytycznymi, nieograniczone gwarancje pomocowe w sektorze otwartym dla konkurencji – są niezgodne z Traktatem WE (obecnie TFUE).
Na podstawie proponowanych przepisów, przewoźnik, który ogłosi upadłość będzie mógł jeszcze przez 6 miesięcy świadczyć usługi przewozowe, jednocześnie wdrażając w tym czasie ewentualny program naprawczy i układowy.
Jeżeli Rada Ministrów przyjmie projekt, trafi on do Sejmu, gdzie będzie rozpatrywany przez sejmową komisję infrastruktury. Następnie będzie czekał na akceptację Senatu. Na końcu do jego przyjęcia będzie potrzebny podpis prezydenta.