Jedną ze swoich ostatnich decyzji rząd ustanowił program wieloletni dla utrzymania infrastruktury kolejowej do 2028 r. Limit środków wyznaczono na ponad 49 mld zł.
Kończący się w grudniu pierwszy wieloletni program utrzymania infrastruktury kolejowej miał wartość 24 mld zł. O pracach nad jego przedłużeniem
po raz pierwszy dyskutowano w maju tego roku, kiedy pojawiła się informacja o kwocie 51 mld zł na ten cel.
W miarę pojawiania się nowych informacji, ujawniły się szczegółowe uwagi branży do projektu. Apelowano m. in. o
poszerzenie grona podmiotów które kwalifikują się do wsparcia publicznego. Fundacja „Pro Kolej” mocno apelowała o
standaryzację utrzymania sieci kolejowej i podniesienie wymaganej od zarządcy jakości usług. Uwagi społeczne ministerstwo potraktowało jednak w dość typowy dla siebie sposób,
hurtowo wyrzucając je do kosza.
Wczoraj (7 listopada) ustępujący rząd przyjął (ustanowił) program utrzymaniowy. do 2028 roku. Łączny limit środków publicznych na realizację programu wyniesie ponad 49 mld zł. Jak czytamy w komunikacie KPRM, z programu będą mogły skorzystać:
- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., zwane dalej „PKP PLK”,
- PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o.,
- Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu, zwana dalej „DSDiK”,
- „Euroterminal Sławków” Sp. z o.o.
– Program zawiera m.in. zaktualizowane dane finansowe zarządców infrastruktury kolejowej oraz projekcję porównywalnych wskaźników monitorowania dla wszystkich zarządców infrastruktury, biorących udział w programie od strony finansowej. Program zawiera dodatkowo prognozę kosztów zarządców infrastruktury w zakresie utrzymania i remontów infrastruktury kolejowej, rozszerzoną na lata 2029-2035. Istotną zmianą w stosunku do obowiązującego aktualnie programu jest zaprezentowanie podstawowych ujednoliconych wskaźników dla wszystkich zarządców infrastruktury biorących udział w programie, jeśli chodzi o infrastrukturę, koszty, prędkość, punktualność i bezpieczeństwo – czytamy w komunikacie.
Mimo przyjęcia nowego programu utrzymaniowego, rząd przyjął również projekt tzw. ustawy okołobudżetowej łącznie z decyzją o przeniesieniu 1,3 mld zł środków z inwestycji kolejowych na dokapitalizowanie bieżącej działalności PKP PLK.
Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj.