Rząd przyjął Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku. Dokument przewiduje wydanie do 67,5 mld złotych na inwestycje kolejowe, w tym głównie modernizacje szlaków.
Jak przypomina Kancelaria Premiera, Ewa Kopacz w exposé zapowiedziała rozwój kolejowych przewozów pasażerskich i obiecała budowę nowego oraz modernizację istniejącego taboru kolejowego. - Realizacja programu ma przede wszystkim doprowadzić do skrócenia czasu przejazdu pociągów na liniach kolejowych zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe - czytamy w rządowym oświadczeniu.
- KPK to ważny plan inwestycji w infrastrukturę kolejową zarządzaną przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Jego realizacja przyniesie istotne zmiany dla całego rynku transportowego w Polsce, przy wsparciu finansowym w ramach kilku unijnych programów na lata 2014-2020: Infrastruktura i Środowisko, Polska Wschodnia, Regionalnych Programów Operacyjnych oraz instrumentu "Łącząc Europę"– powiedziała natomiast minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak.
- Dzięki jego realizacji wzrośnie długość linii kolejowych pozwalających na ruch pociągów pasażerskich z prędkością powyżej 160 km/h. Znacznie poprawią się również warunki kolejowych przewozów towarowych, co powinno dać impuls rozwojowy wielu regionom w Polsce - podkreśliła.
Program zbyt ogólny, ale i tak potrzebny
Na inwestycje kolejowe realizowane do 2023 r. zostanie przeznaczone 67,5 mld zł. - Krajowy Program Kolejowy przedstawiony do konsultacji należy postrzegać przez pryzmat dwóch spraw: kryteriów wyboru projektów i potrzeb inwestycyjnych na sieci. Priorytetem jest jak najszybsze uruchomienie programu - komentuje Janusz Zubrzycki, dyrektor zarządzający ZDG TOR.
Railway Business Forum złożyło uwagi do Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku. Według RBF dokument z jednej strony jest zbyt ogólny, a z drugiej - brakuje w nim szeregu potrzebnych inwestycji. – Odnosi się wrażenie, że na potrzeby każdego dokumentu tworzy się odrębny zestaw celów – pisali natomiast eksperci SEiMTS w uwagach do projektu Krajowego Programu Kolejowego.
Najważniejsze zadania zawarte w Krajowym Programie Kolejowym do 2023 r. to:
-
poprawa stanu technicznego sieci TEN-T, w tym kontynuacja prac w korytarzach C-E30, E20/C-E20, E59/C-E59, E65/C-E65, E75, stanowiące połączenia międzywojewódzkie i międzynarodowe (m.in. odcinki Warszawa – Trójmiasto, Warszawa – Poznań, Wrocław – Poznań, Zabrze – Kraków, Warszawa – Sadowne);
-
poprawa przepustowości linii kolejowych w obrębie aglomeracji oraz na odcinkach, na których stwierdzono niewystarczającą zdolność przepustową;
-
osiągnięcie korzystniejszego czasu przejazdu pociągów względem transportu drogowego;
-
inwestycje w ciągu „Magistrali Wschodniej” na trasach: Rzeszów/Kielce – Lublin – Białystok – Olsztyn;
-
wdrażanie ERTMS w Polsce, czyli Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym, który obejmuje Globalny System Kolejowej Radiokomunikacji Ruchomej (ERTMS/GSM-R) oraz Europejski System Sterowania Pociągiem (ERTMS/ETCS);
-
poprawa jakości oferty i bezpieczeństwa infrastruktury udostępnianej przewoźnikom przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA;
-
poprawa stanu technicznego linii kolejowych tworzących tzw. korytarze towarowe;
-
poprawienie infrastruktury obsługującej kolejowe przejścia graniczne na styku linii normalno- i szerokotorowych oraz położonych na tych obszarach odcinaków linii szerokotorowych;
-
lepsze skomunikowanie Warszawy z innymi regionami, poprawa połączeń między miastami wojewódzkimi, a przede wszystkim z ośrodkami gospodarczymi, a także zapewnienie sprawnych połączeń kolejowych z portami morskimi;
-
poprawa stanu technicznego linii ważnych dla ruchu towarowego m.in.: zapewniających ominięcie aglomeracji warszawskiej, poznańskiej i górnośląskiej oraz poprawiających dostęp do portów morskich w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu, stanowiących wyprowadzenia z innych punktów generujących największe potoki przewozowe.
Przewidywane efekty KPK to m.in.:
-
skrócenie czasu przejazdu pociągów na liniach kolejowych zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA;
-
podniesienie przepustowości linii kolejowych na odcinkach o największym obciążeniu lub wykorzystaniu przepustowości;
-
wzrost długości odcinków linii kolejowych pozwalających na ruch pociągów pasażerskich z prędkością powyżej 160 km/h;
-
zwiększenie długości torów o dopuszczalnym nacisku (równym i powyżej) 221 kN na oś, co oznacza poprawę warunków wykonywania przewozów towarowych;
-
wzrost przepustowości infrastruktury obsługującej porty morskie w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu;
-
wzrost długości linii kolejowych wyposażonych w ERTMS, czyli Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym;
-
zwiększenie liczby skrzyżowań dwupoziomowych oraz zmodernizowanych przejazdów kolejowych;
-
zmniejszenie liczby wypadków kolejowych na skrzyżowaniach linii kolejowych i dróg w jednym poziomie;
-
zapewnienie dostępu do transportu kolejowego osobom o ograniczonej możliwości poruszania się;
-
wzrost liczby miast wojewódzkich połączonych zmodernizowanymi liniami kolejowymi, na których pociągi pasażerskie będą kursować ze średnią prędkością co najmniej 100 km/h;
-
wzrost liczby pasażerów przewiezionych na liniach kolejowych zarządzanych przez PLK SA (w przewozach wojewódzkich, międzywojewódzkich, międzynarodowych i ekspresowych);
-
wzrost masy przewiezionych towarów;
-
zwiększenie prędkości kursowania pociągów towarowych na liniach kolejowych zarządzanych przez PLK SA;
-
wzrost udziału kolejowych przewozów intermodalnych w towarowych przewozach kolejowych ogółem (przewóz intermodalny to przewóz różnymi środkami transportu).
Obszerny raport dotyczący Krajowego Programu Kolejowego znajdziesz w Monitorze. A w nim:
Żródła finansowania projektów
Analiza kryteriów realizacji programu
Tabele i zestawienia
Komentarz i dokumenty źródłowe
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.