Rada Ministrów przyjęła uchwałę podnoszącą wartość Krajowego Programu Kolejowego o 3,2 mld złotych. Chodzi o uratowanie projektu połączeń do portów, które mają być dofinansowane w ramach funduszu CEF. Na listę podstawową przesunięto też środkowy odcinek linii Poznań - Szczecin, dzięki czemu być może zostanie zmodernizowana w całości w obecnej perspektywie unijnej.
Jak informuje rząd, zmiana Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku (KPK 2023) dotyczy zwiększenia o 3,2 mld zł środków na realizację przedsięwzięć konkursowych współfinansowanych w ramach instrumentu finansowego „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility – CEF). Na realizację KPK do 2023 r. przeznaczone jest 66,4 mld zł. Po zmianach wydatki na program zostaną zwiększone o 3,2 mld zł. Na podniesienie wartości programu
liczył zarząd PLK - od roku właściwie wszystkie przetargi spółki mają znacznie przekroczone kosztorysy przez wszystkich oferentów.
Porty uratowane?
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia. - KPK to od dziś blisko 70 mld zł. - powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel na briefingu prasowym. O planie ratunkowym dla projektów "portowych" PLK, dla których najpierw dwukrotnie nie udało się kupić z wyprzedzeniem materiałów, a następnie dwukrotnie ogłaszano przetarg na właściwe prace,
pisaliśmy tutaj. Oferty w drugim przetargu były jeszcze wyższe niż w pierwszym.
Jak informuje rząd, pieniądze zostaną przeznaczone na projekty poprawiające infrastrukturę kolejową prowadzącą do portów morskich: poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni; poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu oraz poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk.
Poznań - Szczecin wcześniej?Z 3,2 mld złotych, o które podniesiono wartość KPK, 1,8 mld zł będzie pochodzić z budżetu państwa na dokapitalizowanie spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. 1,4 mld zł ma pochodzić z kredytu, który zaciągną PKP Polskie Linie Kolejowe SA w Europejskim Banku Inwestycyjnym (EBI).
Środki zostaną przeznaczone nie tylko na współfinansowanie projektów portowych, ale także inwestycji na linii kolejowej E59 między Poznaniem a Szczecinem, w tym odcinka Wronki – Słonice, który został przesunięty z listy rezerwowej na podstawową w związku z uzyskaniem dofinansowania unijnego. To bardzo ważna zmiana - ten odcinek
miał być realizowany w dalszej kolejności.