Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa, był gościem XVII już konferencji na Uniwersytecie Gdańskim, poświęconej modelowaniu procesów i systemów logistycznych. W swoim wystąpieniu zaznaczył o niedoinwestowaniu w sektor przewozów towarowych, przy okazji zapowiedział, że na rozwój intermodalu w Polsce ze środków unijnych trafi aż 1 mld zł.
Cargo nie nadąża za ciężarówkami
Na wstępie Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa wyjawił, że jednym z celów polityki transportowej rządu jest utworzenie zintegrowanego systemu transportowego, poprzez zmniejszenie dominującej roli transportu drogowego na rzecz zwiększenia udziału transportu kolejowego. ¬– Możliwość wykorzystania potencjału przewozowego przedsiębiorstw kolejowych w realizacji zadań przewozowych w ruchu towarowym jest w tym przypadku kluczowa – podkreślił Bittel. Jak podał, pomimo poprawy stanu infrastruktury i unowocześnienia taboru, przewozy towarowe nie nadążają za rozwojem transportu drogowego, a Unia Europejska wymaga, żeby przewozy drogą żelazną w przyszłości wynosiły 30% wszystkich przewozów cargo. Obecnie w Polsce przewozi się na razie od 15 do 17%.
Wiceminister odniósł się do rosnącego potencjału przewozów w transporcie intermodalnym, jako tych, które będą w przyszłości odgrywać szczególną rolę. Wciąż obserwowana jest bardzo duża dynamika wzrostu tego sektora. – W II kwartale 2016 r. odnotowaliśmy rekordowe wyniki przewozów intermodalnych z wykorzystaniem transportu kolejowego. Liczba przewiezionych jednostek intermodalnych w porównaniu z II kwartałem 2015 roku wzrosła o 33 proc. Wzrósł także udział tego typu przewozów w całości kolejowych przewozów towarowych, zarówno pod względem masy, jak i pracy przewozowej. Przed nami stoi duża szansa rozwoju perspektywicznych przewozów intermodalnych i współpracy międzynarodowej, związana m.in. z uruchomieniem pociągów na trasie Nowego Jedwabnego Szlaku – wyjaśnił Bittel.
Miliard na intermodal
Bittel poinformował także, że pod zarządem PKP PLK jest obecnie ponad 18,5 tys. km linii kolejowych. Jednak wobec ok. 45 proc. tej infrastruktury istnieją mniej lub bardziej poważne zastrzeżenia. – Można powiedzieć, że jest ona w stanie satysfakcjonującym. Modernizacja i inne działania związane z poprawą stanu linii kolejowych to jedne z najważniejszych zadań spółki – mówił wiceminister. Zaznaczył, że stan infrastruktury PKP PLK, wykorzystywanej głównie do przewozów pasażerskich, ulega stopniowej poprawie.
Jak zaznaczył, do tej pory skupiano się jednak przede wszystkim na poprawie linii przewozów pasażerskich. Dlatego zdecydowana większość planowanych w obecnej perspektywie finansowej 2014-2020 modernizacji linii kolejowych dotyczyć będzie podstawowych ciągów towarowych, w tym kontynuacji działań związanych z poprawą dojazdów do portów morskich. – Pozwoli to na większą efektywność przewozów i dorównanie pod względem średniej prędkości handlowej do średniej europejskiej. Podejmowane przedsięwzięcia przyczynią się do zapewnienia wydajnej i efektywnej infrastruktury, charakteryzującej się odpowiednią do potrzeb przewozów towarowych zdolnością przepustową, prędkością maksymalną, dopuszczalnym naciskiem osiowym, skrajnią ładunkową, a także długością torów – poinformował wiceminister.
Dodał także, że w perspektywie finansowej UE 2014-2020 na projekty z zakresu transportu intermodalnego planuje się przeznaczyć ok. 1 mld zł. – Dotyczy to projektów modernizacji i rozbudowy istniejących terminali oraz infrastruktury dostępowej, a także zwiększenia ich liczby, w tym terminali intermodalnych położonych w centrach logistycznych i portach morskich. Konieczne będzie również podjęcie działań, mających na celu wyrównanie atrakcyjności transportu kolejowego wobec transportu drogowego, między innymi poprzez zmianę podejścia do stawek dostępu – zaznaczył wiceminister.
Konkurencyjna polska kolej
Bittel zapewnił, że rządowe działania umożliwią stworzenie konkurencyjnej oferty kolei w przewozach towarowych, w tym również w tranzycie wschód – zachód oraz północ – południe, a także w obsłudze portów morskich i innych ważnych dla gospodarki kraju przedsiębiorstw. Zaznaczył także, że pomocna w tym będzie efektywna współpraca ze światem nauki, biznesu i innych instytucji publicznych i prywatnych.
– Od dobrego przygotowania, woli współdziałania i aktywności uczelni wyższych i instytutów badawczych oraz przedsiębiorstw kolejowych zależy pełne wykorzystanie potencjału polskiej kolei oraz efekt końcowy w postaci wykreowania, wdrożenia i stosowania innowacji na rynku przewozów, które przełożą się na wzrost jej konkurencyjności – podsumował na zakończenie Bittel.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.