Partnerzy serwisu:
Biznes

Ryzyko wzrostu kosztów Kolej Plus. Jest przełom

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
07-10-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Ryzyko wzrostu kosztów Kolej Plus. Jest przełom
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.zdjęcie ilustracyjne
Zdaniem prezesa PKP PLK ryzyko znaczącego wzrostu kosztów realizacji Kolej Plus nie jest na razie duże. Jeśli do tego dojdzie, zarządca infrastruktury może wspólnie z samorządami ograniczyć wartość projektów lub poszukać dodatkowych środków.

Program Kolej Plus złapał poślizg – zarządca infrastruktury dopiero we wrześniu ogłosił pierwszy przetarg (na zaprojektowanie nowej linii, łączącej stację Chorzew Siemkowice z Wieluniem). Jak pisaliśmy, w tym miesiącu mają zostać podpisane wszystkie umowy z samorządami, a większość przetargów ruszy w listopadzie.

Przełom w rozmowach z samorządami


Dopiero  12 sierpnia została ostatecznie zatwierdzona zwiększona wartość programu Kolej Plus. Na realizację programu przeznaczono ostatecznie 13,2 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią środki budżetu państwa i ok. 2 mld środki jednostek samorządu terytorialnego. Trudne były też negocjacje samorządów z PKP PLK – spółka początkowo nie widziała możliwości zwiększenia dofinansowania ponad już ustalone kwoty. W warunkach wysokiej – i bardzo niepewnej – inflacji samorządy obawiały się, że będzie to oznaczać nieproporcjonalne ryzyko i efektywne obniżenie dofinansowania ze strony państwowego zarządcy do niższej niż 85% wartości. 

Tę kwestię udało się w końcu uzgodnić. PKP PLK w odpowiedzi na pytania „Rzeczpospolitej” odpisała niedawno, że możliwe będzie m.in. wspólne zwiększenie nakładów zgodnie z zasadą finansowania wskazaną w programie (85 proc./15 proc.). Potwierdził to w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym" prezes PKP PLK Ireneusz Merchel. Podkreślił jednak, że obecnie obserwowane w przetargach ceny nie nastrajają pesymistyczne; w programie jest bowiem zaszyta 30-procentowa "poduszka bezpieczeństwa" na wypadek wzrostu kosztów. – Jeśli koszty okażą się większe, to będziemy analizować możliwość zmniejszenia zakresu projektów tak, by zachować parametry infrastruktury – tłumaczy "RK" Merchel.

Ostatnią możliwością jest zwiększenie wartości projektów – z zachowaniem zasady 85/15. – W takim wypadku musielibyśmy dopiero znaleźć dodatkowe finansowanie. Podobnie zresztą jak samorządy – zauważył Merchel.

Cześć projektów może być zagrożona

W "Rzeczpospolitej" czytamy, że przy obecnym wzroście wydatków niektóre projekty w Kolei Plus są zagrożone już przy dotychczasowych wyliczeniach kosztów, nawet gdyby nie wzrosły. – Mamy do zrealizowania trzy inwestycje, które nie są bardzo duże, bo nie budujemy nowych linii, ale stanowią dla nas poważny wysiłek finansowy. Jeśli przyjdzie go zwiększać, liczbę projektów chyba trzeba będzie zredukować – mówi Patryk Wild, radny Sejmiku Województwa Dolnośląskiego.

Na razie nakłady ponoszone w programie będą niewielkie, bo dotyczą przygotowania projektów. Nieporównanie większe kwoty pochłoną dopiero roboty budowlane. Zapewne dopiero przed ich rozpoczęciem będą zapadać ostateczne decyzje: budować czy nie. – Po etapie przygotowania docelowych projektów przyjdzie moment na decyzje dla wszystkich zainteresowanych, czy kontynuować projekt, biorąc pod uwagę koszty aktualne koszty. To wentyl bezpieczeństwa: w najgorszym przypadku samorządy zapłacą tylko za projektowanie – mówi Wojciech Dinges, zastępca dyrektora Departamentu Komunikacji i Transportu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Tymczasem eksperci obawiają się o zasadność niektórych inwestycji. Przykładem ma być planowania linia kolejowa Kraśnik-Szastarka-Biłgoraj: Według Michała Beima z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu optymalnym scenariuszem jest ograniczenie liczby projektów do zapewniających największą liczbę pasażerów najmniejszym kosztem. – Mało efektywne inwestycje będą rzutować na wizerunek kolei, utrudniając w przyszłości reaktywacje połączeń – uważa Beim.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kolej Plus: Przedostatni przetarg w Śląskiem

Infrastruktura

Kolej Plus: Przedostatni przetarg w Śląskiem

Roman Czubiński 21 lipca 2023

Podlaskie i PLK podpisały umowę na linię do Łomży z Kolej+

Infrastruktura

Kolej Plus: Kolejna śląska inwestycja z przetargiem na projekt

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kolej Plus: Przedostatni przetarg w Śląskiem

Infrastruktura

Kolej Plus: Przedostatni przetarg w Śląskiem

Roman Czubiński 21 lipca 2023

Podlaskie i PLK podpisały umowę na linię do Łomży z Kolej+

Infrastruktura

Kolej Plus: Kolejna śląska inwestycja z przetargiem na projekt

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5