Stanowisko prezesa Kolei Małopolskich objął Ryszard Rębilas, były dyrektor Małopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych. Tę kandydaturę rekomendował odpowiednią uchwała Zarząd Województwa Małopolskiego. Informację dzisiaj potwierdził Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.
Ryszard Rębilas był do lipca 2012 roku dyrektorem Małopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych. Dzisiaj Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego poinformował "Rynek Kolejowy", że wraz z rozpoczęciem działalności Kolei Małopolskich, prezesem spółki został Ryszard Rębilas.
– Dnia 10 grudnia 2013 roku Zarząd Województwa Małopolskiego uchwałą nr 1518/13 ZWM z dnia 10 grudnia 2013 roku, rekomendował Nadzwyczajnemu Zgromadzeniu Wspólników spółki Koleje Małopolskie skład Rady Nadzorczej spółki Koleje Małopolskie oraz osobę Pana Ryszarda Rębilasa na Prezesa Kolei Małopolskich. Rada Nadzorcza, powołana przez Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników, dnia 30 grudnia 2013 r. powołała na stanowisko Prezesa Kolei Małopolskich Pana Ryszarda Rębilasa – poinformowało Biuro Prasowe UMWM.
W trakcie, gdy Ryszard Rębilas był dyrektorem Małopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych, na zakład padła wielostronna krytyka. Powodem było m.in. najpierw wprowadzenie komunikacji autobusowej a potem całkowite zaprzestanie organizowania przewozów na liniach Stróże – Biecz i Sucha Beskidzka – Żywiec. Małopolskie Przewozy Regionalne krytykowano wówczas także za rozkład jazdy 2011/2012, kiedy to zwiększona została rekompensata dla przewoźnika, a zdaniem wielu osób oferta przewozowa nie poprawiła się.
Jedną z najgłośniejszych spraw był temat taryfy w pociągu Balice Express. Małopolski Zakład PR cenę za bilet z Krakowa Głównego do portu lotniczego w podkrakowskich Balicach podniósł w ciągu dwóch miesięcy z 12 do 19 złotych. Sugerowano wówczas, że stało się to głównym powodem odwołania Ryszarda Rębilasa ze stanowiska dyrektora MZPR w 2012 roku.
Spółka Koleje Małopolskie rozpoczęła swoją działalność od 2014 roku. Pierwszą linią kolejową, którą ma obsłużyć już w grudniu bieżącego roku, będzie trasa z Wieliczki do Krakowa Głównego, w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Wówczas ma już działać Małopolska Karta Aglomeracyjna.