W 2015 roku zaobserwowaliśmy, że w przetargach organizowanych przez PLK pojawiła się tendencja premiowania wykonawców, którzy potrafią zapewnić transport rozjazdów na miejsce zabudowy w blokach. To dopiero pojedyncze przypadki, ale to bardzo pozytywna zmiana, wynikająca z konieczności przyśpieszenia procesu wymiany tych newralgicznych elementów infrastruktury kolejowej i z chęci podnoszenia prędkości przejazdów pociągów – uważa Ryszard Leszczyński, prezes zarządu KZN Bieżanów.
– Rozjazdy transportowane w sposób tradycyjny, w wyniku demontażu na czas transportu i ponownego montażu na budowie tracą bezpowrotnie swoją jakość początkową, co przekłada się później na ograniczenia prędkości oraz dodatkowe prace utrzymaniowo-naprawcze. Co więcej, tendencja by na głównych magistralach podnosić prędkość szlakową wymaga znacznego zaostrzenia norm bezpieczeństwa i większej precyzji zabudowy, na co odpowiedzią jest transport rozjazdów w blokach. Zmiana podejścia zarządcy infrastruktury do procesu wymiany rozjazdów skutkuje wzrostem zainteresowania wykonawców dla innowacyjnych systemów wymiany tych konstrukcji. Odczuwamy to już teraz, ale jesteśmy przekonani, że rok 2016 będzie przełomowy pod tym względem dla naszej firmy i całej branży – napisał prezes zarządu KZN Bieżanów.
Choć rok 2015 był dla KZN „Bieżanów” wyjątkowy z kilku powodów, bez wątpienia upłynął on pod znakiem Switchera. To najnowsze dzieło rozwijającego się Biura Badawczo-Rozwojowego, które powstało we współpracy z Instytutem Kolejnictwa. Pojazd szynowy zintegrowany z dźwigami oraz modułami mocowania i usztywnienia rozjazdów na platformie wagonu, pozwala na załadunek i rozładunek oraz przewóz wszystkich typów rozjazdów, także tych o promieniu 1200 m. Jak bardzo wyczekiwane jest to rozwiązanie na naszym rynku pokazały targi Trako, podczas których „Switcher” miał swoja premierę. Liczba osób uczestniczących w pokazach i odwiedzających nasze stoisko przekroczyła najśmielsze oczekiwania.
– Potwierdzeniem olbrzymiego zainteresowania opatentowaną przez KZN technologią jest również główna nagroda w prestiżowym Konkursie im. inż. Ernesta Malinowskiego w kategorii Infrastruktura, a także liczne zapytania, które płyną do nas z kraju i zagranicy od podmiotów zainteresowanych zakupem lub wypożyczeniem systemu – powiedział Ryszard Leszczyński.
Switcher na poligonie badawczym PLK
Interesujące dla producentów było również otwarcie, po kilku latach zastoju tego sposobu wdrażania nowych rozwiązań, Poligonu Badawczego Polskich Linii Kolejowych w Świdniku. Celem prowadzonego przez PKP PLK przedsięwzięcia jest podniesienie prędkości na rozjazdach krzyżowych podwójnych (120 km/h) oraz wyraźne poprawienie ich parametrów eksploatacyjno-utrzymaniowych. O dostarczenie prototypowych rozjazdów poproszono wszystkich producentów tych elementów, którzy mają fabryki w Polsce. KZN dzięki „Switcherowi” jako jedyny dostarczył rozjazd w blokach tj. bez jego demontażu fabryce i ponownego montażu na miejscu zabudowy. Pozwoliło to po pierwsze na pełne zachowanie wszystkich parametrów technicznych i jakościowych rozjazdu, a po drugie znaczne skrócenie czasu zabudowy.
Rozwój nie tylko w Polsce
– Rok 2015 upłynął nam również pod znakiem ekspansji na rynek niemiecki. Została powołana nowa spółka KZN Bahntechnik GmbH z siedzibą w Brunszwiku, która zajmuje się dystrybucją i sprzedażą produktów Grupy KZN Bieżanów na rynku niemieckim i międzynarodowym. Mijający rok był dla nas ważny z jeszcze jednego powodu – obchodziliśmy jubileusz 70-lecie istnienia, 10-lecie prywatyzacji i 5 lecie funkcjonowania grupy kapitałowej. Mając za sobą tyle lat doświadczenia oraz zakończonych sukcesem realizacji planów br. ze spokojem i optymizmem patrzymy w przyszłość – kończy prezes Leszczyński.