Jak informują PKP PLK, w październiku rozpoczną się prace remontowe na odcinku Rybnik – Wodzisław Śl. – Chałupki. Czy oznacza to szansę na powrót pociągów pasażerskich pomiędzy Wodzisławiem i Chałupkami? Władze woj. śląskiego twierdzą, że tak.
– Zamknięcia torowe potrzebne do wykonania rewitalizacji linii są zaplanowane od pierwszych dni października. Wykonawca wówczas zajmie się demontażem szyn i sieci trakcyjnej, przygotowaniem placów budowy, zgromadzeniem materiałów potrzebnych do budowy, pracami geotechnicznymi. Kolejne prace na przełomie października i listopada mają objąć wymianę torów, prace na wiaduktach i mostach – mówi „RK” Maciej Dutkiewicz, rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.
Pracami zajmuje się konsorcjum firm Rubau Polska, Construcciones Rubau, Rover Alcisa. Zakończenie prac, zgodnie z umową. przypada na 30 października 2015 r. Koszt prac wynosi 159,7 mln zł przy dofinasowaniu z UE w wysokości 98 mln zł.
Linia ta jest istotna przede wszystkim z punktu widzenia przewozów towarowych, jednak mogą też po niej kursować pasażerskie pociągi transgraniczne. Konieczność uruchomienia takich połączeń sygnalizowały niedawno w rozmowie z naszym portalem władze Rybnika. Czy jest szansa na uruchomienie takich połączeń? Witold Trólka z Urzędu Marszałkowskiego Woj. Śląskiego mówi w rozmowie z „RK”, że w tym i przyszłym rozkładzie (2014/15) uruchomienie pociągów pasażerskich pomiędzy Wodzisławiem i Chałupkami, a więc także np. pociągów do Bohumina, jest to niemożliwe. Ale później – jak najbardziej.
– W przypadku połączeń do Czech możliwe jest w dalszej przyszłości uruchomienie połączenia kolejowego z Raciborza przez Chałupki do Bohumina, gdzie możliwe byłyby przesiadki do Ostrawy, Czeskiego Cieszyna i Pragi. Podobne plany mamy w stosunku do uruchomienia pociągów na trasie z Wodzisławia Śląskiego przez Chałupki do Bohumina. Realizacja planowanych połączeń wymaga podjęcia współpracy polskiego przewoźnika z Kolejami Czeskimi oraz porozumienia z władzami Kraju Morawsko-Śląskiego – dodaje Witold Trólka.
Ruch pasażerski na odcinku pomiędzy Wodzisławiem i Chałupkami zawieszono w grudniu 2012 r., w momencie gdy ruch regionalny w woj. śląskim przejęły od Przewozów Regionalnych Koleje Śląskie.