– Modernizacja magistrali kolejowej E59 pomiędzy Poznaniem a Szczecinem (…) z harmonogramem prac powinna zostać w tym roku zakończona. Niestety stan zaawansowania robót wskazuje, że termin ten nie zostanie osiągnięty – piszą posłowie do Ministerstwa Infrastruktury. Resort zaś informuje o zaawansowaniu przebudowy linii, po której pociągi jeżdżą rekordowo wolno.
Jak wolno? Pociągi osobowe przemierzają dystans między Poznaniem a Szczecinem w ponad 4 godziny, a najszybszy pociąg IC jedzie w 3 godziny i 15 minut. Z kolei z uwagi na prace (toczące się także na odcinku E20
między Warszawą a Kutnem) najszybszy pociąg Warszawa – Szczecin jedzie w tej chwili 6 godzin i 6 minut, w 2014 roku możliwe było pokonanie trasy ze stolicy do Szczecina w 5 godzin i 13 minut. Rozkład jazdy będzie nieco lepszy (skrócenie czasu przejazdu dla kilku pociągów o kilkanaście minut) od czerwcowej korekty rozkładu.
Posłanka Anita Kucharska wraz z grupą posłów i posłanek pytają o to, który odcinek przebudowywanej linii jest najbardziej zagrożony nieterminową realizacją, pytają o to, które stacje i przystanki są już gotowe, o to gdzie prace trwają i gdzie dopiero się rozpoczną.
– Z informacji przekazanych przez PKP PLK wynika, że aktualnie najbardziej przesunięty termin realizacji robót dotyczy odcinka Stargard – Szczecin Dąbie. Powyższe wynika z braku zgody Miasta Stargard na równoczesne kontynuowanie robót budowlanych na dwóch wiaduktach kolejowych, które były wcześniej uzgodnione z miastem i realizowane do końca 2021 r – napisał wiceminister Andrzej Bittel, podając informację za PKP PLK. Od początku maja 2022 prace jednak trwają, po porozumieniu, które kolejarze podpisali z miastem. Jak podaje portal 24kurier.pl, PKP PLK, która jest inwestorem przebudowy stargardzkich wiaduktów, dostosowała się do żądań włodarzy Stargardu, by nie zamykać przejazdu pod dwoma obiektami jednocześnie i będą one zamykane naprzemiennie.
Przedstawiciel resortu przedstawia informacje o stanie realizacji infrastruktury pasażerskiej na odcinku Poznań – Szczecin. Dodaje, że infrastruktura opisana jako „w trakcie realizacji” przewidywana jest do zrealizowania do końca 2022 r.
Od dwóch lat informujemy, że pierwotny
termin końca prac przy odcinku E59 między Szczecinem a Poznaniem jest zagrożony (koniec 2023 roku), w związku z czym pojawia się pytanie o dofinansowanie unijne do projektu. – Podanie szczegółowego harmonogramu realizacji ww. prac jest obecnie niemożliwe, z uwagi na trwający proces ustalania terminów realizacji robót z instytucjami zarządzającymi środkami UE – potwierdził to pośrednio Andrzej Bittel.