PKP PLK rozpoczęły prace na odcinku torów pomiędzy Skawiną a Suchą Beskidzką. Z tego powodu pociągi zniknęły z otwartej niedawno łącznicy kolejowej... w Krakowie. Do tego pasażerowie Polregio jadący z Krakowa do Skawiny musieli przesiąść się do autobusów.
Jak już pisaliśmy,
zmiany w ruchu na krakowskim węźle kolejowym są ogromne. Zamknąć dwutorowo w środku dnia
trzeba linię E30 na odcinku Kraków Główny – Rudzice. Teraz PLK ruszyła z kolejną inwestycją: na jednotorowej linii Skawina – Sucha Beskidzka (nr 97).
Jak tłumaczy PKP PLK, szeroki zakres robót wymaga zmian w organizacji ruchu pociągów i uruchomienia (od wczoraj, 22 marca) zastępczej komunikacji autobusowej. Przewozy Regionalne uruchomiły ją na dużo dłuższym odcinku, niż obejmują prace: za pociągi kursujące z Krakowa do Suchej Beskidzkiej i Zakopanego na całym odcinku Kraków Płaszów – Sucha Beskidzka, a za pociągi kursujące na trasie Kraków – Bielsko-Biała autobusem pojedziemy na odcinku Kraków Płaszów – Wadowice.
Pociągi Polregio nie skorzystają zatem nie tylko z linii 97, ale też z linii 94 z Krakowa do Skawiny. Na tym odcinku można skorzystać z pociągów Kolei Małopolskich, ale tylko z Krakowa Płaszowa, a nie z Krakowa Głównego. Jak tłumaczyły "Rynkowi Kolejowemu" Koleje Małopolskie, niska przepustowość odcinka Kraków Główny – Kraków Płaszów powodowała notoryczne opóźnienia. To wszystko oznacza, że
pociągi praktycznie zniknęły z otwartej zaledwie w grudniu nowej łącznicy w Krakowie . W kierunku Skawiny korzysta z niej jeden pociąg KMŁ w dobie i
ew. pociągi PKP Intercity.
Jakie prace na linii 97?Pierwsze prace na odcinku Skawina – Radziszów – z uwzględnieniem zmian w rozkładzie jazdy –
wykonawca prowadził już w 2017 r. Wymieniono wówczas ponad 2 km toru. Jak informuje PLK, inwestycja na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka umożliwi kilkuminutowe skrócenie czasu przejazdu w relacjach Kraków – Zakopane. Wykonawca wymieni ponad 35 km torów, przebuduje blisko 100 obiektów inżynieryjnych. Prace obejmą min. 6 mostów w Skawinie, Przytkowicach, Kalwarii Zebrzydowskiej oraz 2 wiadukty w Woli Radziszowskiej i Stryszowie. Będą nowe urządzenia sterowania ruchem, które dodatkowo usprawnią przejazd pociągów i zwiększą bezpieczeństwo. Bezpieczniej będzie także na kilkunastu przejazdach kolejowo-drogowych.
W ramach zadania na linii Skawina – Sucha Beskidzka (nr 97) zaprojektowana zostanie również łącznica kolejowa w Kalwarii Zebrzydowskiej, między liniami: Skawina – Żywiec i Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Bielsko-Biała. Budowa łącznicy planowana jest w latach 2021–2023. Rozwiązanie ułatwi przejazd pociągów z Krakowa w stronę Bielska. Inwestycja na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka (linia nr 97) realizowana jest ze środków budżetowych w ramach większego projektu o nazwie „Prace na liniach do Zakopanego nr 97, 98, 99, na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane” o wartości 930 mln zł netto.
Umowę na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na linii Chabówka – Zakopane (nr 99) podpisano 19 marca. W kwietniu planowane jest ogłoszenie przetargu, szacowanego na blisko 260 mln zł netto na zaprojektowanie i wykonanie prac na linii Sucha Beskidzka – Chabówka (nr 98).
Będzie nowy przystanek Radziszów Centrum
Efektem inwestycji PLK na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka będzie nowy przystanek Radziszów Centrum, który ułatwi mieszkańcom dostęp do kolei. Podróżni, w tym osoby o ograniczonych możliwościach mobilnych, mają zyskać lepszą obsługę na stacjach: w Radziszowie, Leńczach, Kalwarii Zebrzydowskiej Lanckorona, Stroniach, Stryszowie i na przystankach: Rzozów, Wola Radziszowska, Podolany, Przytkowice. Perony będą przebudowane i wyposażone w nowe wiaty i ławki. Poprawi się oznakowanie i oświetlenie. W Kalwarii Zebrzydowskiej Lanckorona wyremontowana będzie kładka dla pieszych.
To nie koniec zmian i utrudnień. Kolejne wymuszą
prace przy budowie Trasy Łagiewnickiej – ale przewoźnicy nie mają informacji, czy utrudnienia z tego powodu zaczną się w planowanym na początek maja terminie. Za to od czerwca pociągi
znów nie będą się zatrzymywać na stacji Kraków Bonarka.