Pilną poprawę bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych zapowiedział wiceminister Piotr Malepszak podczas otwarcia Forum Bezpieczeństwa Kolejowego. Prezes UTK Ignacy Góra przedstawił projekt automatycznego karania kierowców na podstawie monitoringu na 500 najbardziej niebezpiecznych przejazdach.
Forum Bezpieczeństwa Kolejowego to coroczna konferencja poświęcona szeroko pojmowanemu bezpieczeństwu na kolei w Polsce. W tym roku jedenasta już edycja zorganizowana została przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR. Agenda wydarzenia skupia się z jednej strony na nadchodzących wyzwaniach dla branży bezpieczeństwa kolejowego, takich jak cyberbezpieczeństwo, sztuczna inteligencja w kolejnictwie czy regulacje unijne. Z drugiej strony obejmie szereg tematów dotychczas mniej obecnych podczas Forum, a równie istotnych dla bezpieczeństwa na kolei, takich jak: stan techniczny taboru, stabilność zatrudnienia czy bezpieczeństwo inwestycji, w tym jego finansowy i prawny aspekt.
Program wydarzenia znajduje się tutaj.
Prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR Adrian Furgalski, otwierając Forum podkreślił, że polska kolej jest bezpieczna. – Opinia publiczna mogła mieć na ten temat mylne wrażenie, bo w zeszłym roku dużo się mówiło o kolei w negatywnym aspekcie – mówił prezes, wspominając choćby nadużycia sygnału Radio Stop. Przestrzegł jednak przed lekceważeniem niepokojących zjawisk, które same w sobie nie powodują katastrofy – jak na przykład liczne skierowania pociągów na niewłaściwy tor. Furgalski zaapelował o wspólne traktowanie bezpieczeństwa na drogach i kolei, szczególnie w kontekście przejazdów kolejowych.
Bezpieczeństwo na przejazdach na pierwszy ogień
O bezpieczeństwie na przejazdach kolejowych mówił również wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za kolej Piotr Malepszak. Jak podkreślił, tą sprawą zajmie się w pierwszej kolejności. – W jednym roku spośród ponad 2000 przejazdów wyposażonych w ubezpieczenia zabezpieczające wykryto 1300 zdarzeń, w których kierowcy zachowali się niewłaściwie – zauważył, dodając że skala niewykrytych wykroczeń jest wielokrotnie większa. – Chciałbym, żeby w tym obszarze została zbadana skala problemu na konkretnych przejazdach, analizując zapisy monitoringu – zaproponował.
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego Ignacy Góra dodał, że UTK ma konkretny plan na naprawę tej kwestii. Chodzi o automatyczne nakładanie mandatów na kierowców poprzez analizę monitoringu. – Te urządzenia są gotowe i chcemy je pilnie wprowadzić na 500 najbardziej niebezpiecznych przejazdach. Głęboko wierzę, że takie dyscyplinowanie kierowców pozwoli nam szybko zmniejszyć liczbę wypadków na przejazdach – powiedział prezes UTK.
Co nie działa w bezpieczeństwie
Minister Malepszak przypomniał również o innych problemach, którymi powinni zająć się uczestnicy Forum, takich jak: opóźnienie wdrażania GSM-R i źle funkcjonujący system ERTMS/ETCS tam, gdzie już powstał. – Wydaliśmy setki milionów złotych, sztab ludzi podpisał się pod papierami, a system dalej nie działa – ubolewał wiceminister.
Prezes UTK zaprezentował statystyki dotyczące bezpieczeństwa na kolei w 2023 roku. Wskaźnik liczby wypadków niestety wzrósł (do poziomu 2,05 w porównaniu do 1,97 rok wcześniej), choć zdaniem prezesa ta liczba może jeszcze spaść, po właściwym zakwalifikowaniu części zdarzeń z udziałem osób postronnych, jako samobójstw.
Jak wskazywał prezes UTK, za wzrost liczby wypadków odpowiadają przede wszystkim zdarzenia na tzw. dzikich przejściach przez tory oraz zderzenia ze zwierzętami. Jeśli chodzi o wypadki z winy kolei, to wzrosła liczba pominięcia sygnału stój (z 34 do 37), ale spadła np. liczba najechań na przeszkodę czy przypadków złego utrzymania obiektów. Wyniki analizy zostaną opublikowane w najbliższym czasie.