Dzisiaj nastąpiło oddanie do użytku inwestycji zrealizowanej w ramach projektu Szybkiej Kolei Regionalnej, etap I „Tychy Miasto – Katowice”. Mieszkańcy Tychów mogą już korzystać z nowoczesnych przystanków i szybkich połączeń do Katowic.
W ramach oddanego dzisiaj projektu powstały trzy przystanki kolejowe: Tychy Grota Roweckiego (ul. Grota Roweckiego), Tychy Bielska (al. Bielska) i Tychy Lodowisko (ul. Wyszyńskiego) oraz została zmodernizowana stacja Tychy Zachodnie (okol. Ul. Harcerskiej).
Przedmiotem projektu była przebudowa wyżej wymienionych przystanków. Nowa infrastruktura została zrealizowana z myślą o wszystkich podróżujących. W celu ułatwienia dojścia poszczególne przystanki połączono z ulicami Harcerską, Bielską, Grota Roweckiego oraz Wyszyńskiego. Dodatkowo zamontowane takie elementy jak przeszklone windy przeznaczone dla osób niepełnosprawnych, specjalne pochylnie i wiaty rowerowe na przystanku Tychy Zachodnie, oświetlenie, wiaty dla pasażerów, system monitoringu, informację pasażerską on-line, automaty biletowa a nawet słupki alarmowo - rozmówne (SOS) umożliwiające natychmiastowe wezwanie pomocy w razie potrzeby.
Dla potrzeb integracji transportu publicznego w mieście, w tym Szybkiej Kolei Regionalnej, zreorganizowano istniejący system autobusowo-trolejbusowy. Stąd nowe lokalizacje niektórych przystanków komunikacji miejskiej i zmiana rozkładów jazdy, dostosowanie do kursujących pociągów.
Według nowego rozkładu jazdy, pociągi będą kursowały średnio dwa razy na godzinę. Atutami jest sprawna obsługa pasażerów oraz wspólny system biletowy, umożliwiający podróż komu niwacją autobusową i trolejbusową na terenie miasta, a następnie koleją do Katowic.
– Sfinalizowanie projektu jest jednym z wielu elementów przyjętej strategii rozwoju i integracji tyskiej komunikacji miejskiej. Podjęte działania zaowocują zmniejszeniem natężenia ruchu drogowego, skróceniu czasu podróży, a także zwiększeniem bezpieczeństwa na drogach. Dzięki redukcji emisji spalin oraz hałasu poprawi się także stan środowiska naturalnego – powiedział w komentarzu Andrzej Dziuba, prezydent miasta Tychy.
Całkowity koszt realizacji inwestycji wynosi 28 608 000 mln zł. Podstawowym źródłem finansowania są środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013 w wysokości 85% kosztów kwalifikowanych oraz środki własne w wysokości 15% kosztów kwalifikowanych.
Pasażerowie otrzymali ulotki informacyjne dotyczące inwestycji oraz kieszonkowe rozkłady jazdy na trasie Tychy Lodowisko – Sosnowiec – Tychy Lodowisko. Szczegółowe informacje o zmianach w rozkładach jazdy można uzyskać na stronie internetowej www.mzk.pl
Szybka Kolej Regionalna oczywistością
– Wybór SKR był łatwą sprawą, ponieważ miasto dzieli wykop kolejowy. Kiedyś miasto zostało wyposażone w infrastrukturę kolejową jako swego rodzaju kolej podmiejska, więc reaktywacja była bardzo wskazana. Dzisiaj, kiedy jest taki wymóg, kiedy coraz więcej pojazdów samochodów porusza się po naszym regionie a chcemy szybko przemieszczać się do i z pracy, należało postawić na kolej – mówi „Rynkowi Kolejowemu” Mieczysław Podmokły, zastępca prezydenta miasta Tychy do spraw infrastruktury.
– Musimy wykonać przede wszystkim centra przesiadkowe, wzbogacić je o parkingi park&ride, które powstaną przy Lodowisku i głównym dworcu. W tej chwili jesteśmy po przetargu na międzynarodowy peron drugi, czyli peron przy którym zatrzymują się międzynarodowe pociągi jadące przez Tychy. Daliśmy z własnych pieniędzy ponad milion zł, PKP PLK dokłada się około 300 000 tys. zł. Wyremontowaliśmy również dworzec kolejowy. Działania prezydenta, który postawił na zintegrowany transport publiczny, jest właściwe i wszyscy to widzą – kończy w komentarzy Mieczysław Podmokły.
Więcej informacji, komentarze oraz analizy dotyczące projektu Szybkiej Kolei Regionalnej w województwie śląskim ukaże w obszernym raporcie w najnowszym wydaniu magazynu „Rynek Kolejowy”.