Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Ruszyła przebudowa stacji Ełk

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
13-12-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rynek kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Ruszyła przebudowa stacji Ełk
Fot. Budimex
Budimex – generalny wykonawca modernizacji stacji Ełk- realizuje możliwe prace przed otrzymaniem pozwolenia na budowę. Rozpoczął prace rozbiórkowe wyprzedzająco - na zgłoszenie robót - w oczekiwaniu na dokument. Tym samym rozpoczęły się prace na stacji Ełk.

Jak informuje PKP PLK,  na stacji Ełk i Ełk Towarowy zdemontowano już ponad 6 km torów, 10 km sieci trakcyjnej i 70 stalowych konstrukcji wsporczych. Ciężki sprzęt przygotowuje miejsce pod budowę nowego układu torów. Na miejsce budowy przywieziono ponad 70 km szyn, 40 tys. podkładów i około 800 wagonów tłucznia. Obok pracujących maszyn rozkładowo kursują pociągi, a podróżni korzystają ze stacji.

W ramach inwestycji na stacji Ełk wszystkie perony zostaną podwyższone i poszerzone, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się łatwiej skorzystają z kolei dzięki windom. Komunikację na stacji poprawi nowe dłuższe przejście pod torami. Będzie bezpieczny dostęp do kolei dla mieszkańców osiedla Zatorze.

– Unia Europejska wspiera poprzez program CEF modernizację Rail Baltica w Polsce. Prace kolejowe na terenie dworca w Ełku i projekt odcinka Ełk-Trakiszki są również współfinansowane z budżetu CEF odpowiednio około 116 mln EUR i ponad 36 mln EUR. Oznacza to dla tych inwestycji 85% wsparcia UE w całkowitych kosztach. Bardzo się cieszymy, że w Europejskim Roku Kolei postępują prace i projekty na odcinku Białystok-Ełk-Trakiszki Rail Baltica w Polsce. Postępy prac w terenie oznaczają, że program CEF zapewnia ich sprawną realizację. Rozwój kolei w Polsce przyczynia się do ekologizacji transportu – powiedział Morten Jensen, Head of Unit at CINEA.

Modernizacja obejmie też przystanek Ełk Szyba Wschód, gdzie zaplanowano budowę dwóch jednokrawędziowych peronów o długości 200 m. Przebudowywana jest stacja Ełk Towarowy, aby mogła przyjmować pociągi o długości 740 m. Inwestycja istotne poprawi warunki obsługi pociągów towarowych, wzrośnie znaczenie kolei jako ekologicznego, efektywnego środka transportu.

Wzrost bezpieczeństwa w ruchu kolejowym oraz drogowym zapewnią nowe wiadukty kolejowe nad ul. Towarową i ul. Kolejową. Przebudowany zostanie wiadukt kolejowy nad ul. Suwalską. Zmodernizowany zostanie most kolejowy nad rzeką Ełk.

Budimex: prace trwają

Na dzień dzisiejszy wykonawca:

- zdemontował blisko 10 km sieci trakcyjnej oraz 70 stalowych konstrukcji wsporczych sieci
- zdemontował 6,5 km torów z czego 2,930 na stacji Ełk (osobowy ) oraz 3,43 km torów na stacji Ełk Towarowy, łącznie wyciągną z gruntu ponad 9.000 szt. starych podkładów
- zdemontował 11 szt. rozjazdów.

Wykonawca pomimo niekorzystnych warunków atmosferycznych nie zwalnia tempa pracy i planuje dalsze prace rozbiórkowe

- 11 km torów oraz dokończenie kolejnych
- 23 rozjazdów
- 10 konstrukcji wsporczych sieci trakcyjnej

oraz segregacje i rozliczenie się z materiału rozbiórkowego

– Kontrakt jest realizowany w systemie Projektuj Buduj, gdzie po stronie Wykonawcy jest opracowanie Projektów Wykonawczych. Wykonawca przedłożył projekty Wykonawcze, które są w tym momencie sprawdzane i weryfikowane przez personel Nadzoru oraz Inwestora. W Ełku nie mamy jeszcze kalendarzowej zimy, a już w zeszłym tygodniu temperatury spadły do minus 12 stopni Celsjusza – mówi Mikołaj Waśniewski – Dyrektor Kontraktu z ramienia Budimeksu.

– Okres zimowy, który może spowolnić lub uniemożliwić wykonywanie części prac, będzie w 100% wykorzystany na przygotowanie wszelkich szczegółów prac w tym harmonogramu realizacyjnego oraz fazowania prac na cały okres dwóch lat trwania kontraktu, tak aby w momencie uzyskania przez PKP PLK Pozwolenia na Budowę i nastaniu sprzyjających warunkach atmosferycznych prace mogły ruszyć pełną w 100% – dodaje Mikołaj Waśniewski.

Umowę w systemie projektu i buduj na modernizację stacji Ełk podpisano 26 sierpnia 2021 roku. Termin realizacji zamówienia wynosi 28 miesięcy. Okres gwarancji wynosi 5 lat. Po stacji Czechowice Dziedzice i stacji Warszawa Zachodnia – węzeł Ełk jest kolejnym realizowanym przez Budimex SA. W tym roku Budimex zakończył modernizację linii kolejowej Warszawa – Lublin. Oprócz tych inwestycji firma realizuje także kontrakty kolejowe w Gdyni i na liniach E30 i E59 na Śląsku w województwie wielkopolskim.

Rail Baltica rozwija się dalej

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały 9 grudnia 2021 r. umowę z wykonawcą dokumentacji projektowej dla odcinka Ełk-Trakiszki na trasie Rail Baltica. Trasa ma zostać zelektryfikowana, a maksymalna prędkość pociągów planowana jest na 250 km/h. W efekcie podróż najszybszym pociągiem z Ełku do granicy państwa w Trakiszkach po zakończeniu wszystkich prac powinna zająć poniżej 40 minut. Zakres modernizacji przewiduje budowę drugiego toru na ponad 90-kilometrowym odcinku linii oraz modernizację stacji i przystanków.

Prace obejmą też Olecko. Mieszkańcy będą mieli lepszy dostęp do kolei. Na stacji powstaną dwa nowe perony i przebudowany będzie układ torów. Przejście podziemne pod torami zapewni bezpieczny dostęp do kolei i komunikację pomiędzy sąsiadującymi częściami miasta. Przewiduje się budowę łącznicy Zatyki – Norki, umożliwiającej ruch pociągów na trasie Olecko-Suwałki bez konieczności zmiany czoła pociągu. Dokumentacja projektowa odcinka Ełk-Trakiszki ma być gotowa do grudnia 2023 r., prace budowlane zaplanowano na lata 2024-2027.

Prace prowadzone są w ramach projektów:

„Prace na linii kolejowej E 75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa), etap I odcinek Białystok – Ełk”, o wartości 587 mln zł;
„Prace na linii kolejowej E 75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa), etap II odcinek Ełk - Trakiszki (granica państwa)”. Wartość umowy na prace projektowe 58 mln zł.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5