Rozpoczęła się modernizacja międzynarodowej trasy Rail Baltica na odcinku między Czyżewem a Białymstokiem. Budowa nowych stacji i przystanków, ponad 70 km nowych torów i urządzeń sterowania ruchem kolejowym sprawi, że z Białegostoku do Warszawy można będzie dojechać w mniej niż 90 minut. Warta ponad 3,3 mld zł netto inwestycja jest współfinansowana ze środków instrumentu CEF – „Łącząc Europę”.
Inwestycja realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe na trasie Rail Baltica między Warszawą a Białymstokiem na odcinku Czyżew – Białystok warta jest ponad 3,3 mld zł. To jedna z największych inwestycji kolejowych w Polsce.
– Kolejne kilometry na kolejowej mapie Polski powstają przy wsparciu środków unijnych. Obydwa etapy prac na odcinku Czyżew – Białystok składają się na największe polskie przedsięwzięcie finansowane z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). Jego wartość to ponad 800 mln euro, z czego ponad 668 mln euro to wkład unijny. Rozwój kolei to szansa dla Polski Wschodniej na istotny wzrost konkurencyjności i konkretne korzyści dla rozwoju biznesu – powiedziała minister funduszy i polityki regionalnej, Małgorzata Jarosińska-Jedynak.
Najpierw demontaż
Rozpoczęły się prace od granicy województwa podlaskiego w stronę Czyżewa. Za pomocą specjalistycznych maszyn zdejmowana będzie sieć trakcyjna. Kolejno roboty skupią się na demontażu starych szyn i podkładów. Po zabezpieczeniu terenu zaczną się prace na peronach. Opracowana została logistyka sprawnego wywozu starych elementów i dowożenia nowych. Wykonawca zgromadził na placu budowy szyny i tłuczeń. Równocześnie będzie przygotowywał odwodnienie oraz nowe ułożenie sieci telekomunikacyjnej i energetycznej. Na stacji w Czyżewie wybudowany zostanie peron tymczasowy, który na czas modernizacji usprawni komunikację. Między Czyżewem a Kietlanką ruch pociągów prowadzony będzie po jednym torze, a na drugim prowadzone będą roboty.
– Budowa trasy Rail Baltica to jeden z najważniejszych projektów europejskich, który lepiej skomunikuje Polskę z Litwą, Łotwą i Estonią. Za kilka lat linia ta stanie się główną osią transportową, która pozwoli sprawnie korzystać z podróży krajowych oraz międzynarodowych. Będzie zarazem symbolem nowoczesnego transportu w tej części Europy – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
– Inwestujemy w połączenia w skali regionalnej, krajowej i międzynarodowej. Rail Baltica jest jednym z projektów, które zwiększają możliwości kolei zarówno dla podróżnych jak i przewoźników towarów. Efektem prac realizowanych z udziałem środków unijnego instrumentu CEF Łącząc Europę staje się większa dostępność kolei, krótsze atrakcyjne podróże oraz sprawniejszy, bardziej ekonomiczny przewóz ładunków – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Jeden tor będzie przejezdny
W październiku wykonawca rozpocznie prace na odcinku od Czyżewa do Łap i wtedy także pociągi pojadą na tym odcinku po jednym torze.
Modernizowany odcinek linii z Warszawy do stolicy Podlasia, na międzynarodowej trasie kolejowej Rail Baltica, to jedna z najważniejszych inwestycji na polskich torach o znaczeniu krajowym i międzynarodowym. Pociągi pasażerskie za kilka lat mają tu kursować z prędkością do 200 km/h, a stacje i przystanki będą dostępne dla wszystkich podróżnych. Czas przejazdu najszybszym pociągiem z Białegostoku do Warszawy wyniesie poniżej 90 min.
Wyższy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym zapewnią bezkolizyjne skrzyżowania. Wzrośnie także przepustowość linii, co umożliwi uruchomienie większej liczby połączeń. Prace będą prowadzone w latach 2020–2023 w ramach projektu pn.: „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok”. Wartość zamówienia to ponad 3,3 mld zł netto, dofinansowane ze środków Funduszu „Łącząc Europę” – (Connecting Europe Facility – CEF). Wykonawcą prac jest konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor, Stecol Corporation oraz Sinohydro Corporation Limited. Jest to pierwsza tak duża inwestycja kolejowa realizowana przez chińskiego wykonawcę w Polsce.
Rynek Kolejowy szerzej pisze o tym tutaj.
Pozostałe odcinki Rail Baltiki
Na odcinku od Warszawy do granicy województwa mazowieckiego podróżni korzystają z przebudowanych stacji i przystanków, a pociągi jeżdżą po nowych torach. Nowe możliwości trasy zapewniła budowa nowego mostu na Bugu. Budowane są bezkolizyjne skrzyżowania m.in. w Łochowie i Toporze. PLK przygotowują się do prac na odcinku Białystok – Ełk. W pierwszej kolejności prowadzone będą roboty budowlane na stacji Ełk. Linia kolejowa z Białegostoku do Ełku ma być modernizowana w latach 2022-2024.
W sierpniu ogłoszono przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej dla odcinka z Ełku do Suwałk i Trakiszek (granica państwa). Na tym odcinku roboty budowlane planuje się na lata 2023 – 2027. Rail Baltica to międzynarodowa trasa kolejowa. Polski odcinek obejmuje linie kolejowe od Warszawy przez Białystok i Ełk do granicy z Litwą. Więcej informacji o inwestycji na www.rail-baltica.pl