W Serbii już trwają prace budowlane, a Węgry niebawem rozstrzygną przetarg. Oznacza to, że rozpoczęła się zapowiadana prawie cztery lata temu modernizacja linii kolejowej Budapeszt – Belgrad. W projekt mocno angażują się Chińczycy, ponieważ to m.in. ich towary mają być transportowane do Europy tym szlakiem.
Na pierwszy ogień poszedł liczący 34,5 km odcinek Belgrad – Stara Pazova. Serbska część trasy ma długość 184 km, a łączny dystans między Belgradem a Budapesztem to 350 km. Prace po serbskiej stronie trasy ruszyły 28 listopada minionego roku. Jest to pierwszy transgraniczny projekt realizowany wspólnie przez Serbię, Węgry oraz Chiny, poprzedzony trójstronnymi porozumieniami.
Linia, według wcześniejszych zapowiedzi, ma zostać przystosowana do prędkości 200 km/h i w całości ma zostać zelektryfikowana, choć niektóre źródła podają maksymalną prędkość na poziomie 160 km/h. – Marzymy o tym, aby zachęcić pasażerów do korzystania z pociągów, a także podmioty, które transportują ładunki przez terytorium Serbii - powiedziała serbska minister ds. inwestycji, transportu i infrastruktury Zorana Mihajlović.
Po stronie węgierskiej jest w tej chwili prowadzone postępowanie przetargowe na remont linii. Około 30 firm wyraziło zainteresowanie realizacją wartego 2,1 mld dolarów kontraktu. Projekt zakłada modernizację linii łączącej znajdującą się na przedmieściach Budapesztu dzielnicę Soroksár oraz miejscowość Kelebia tuż przy granicy z Serbią.
W maju 2017 roku Serbia pożyczyła od chińskiego Exim Banku prawie 300 mln dolarów na realizację inwestycji. Węgry również dostały propozycję kredytu na preferencyjnych warunkach. W projekt mocno angażują się Chiny, ponieważ widzą w obu krajach znakomitego partnera inicjatywy "jeden pas, jedna droga", która ma za zadanie utworzyć dla chińskich firm nowe kontakty handlowe. Zrealizowany projekt ma stać się głównym korytarzem transportowym dla chińskich towarów, które przypływają do greckiego portu w Pireusie i trafiają do krajów Europy. Warto dodać, że w grudniu minionego roku przedstawiciele m.in. Słowacji, Polski i Węgier podpisali memorandum w sprawie utworzenia Bursztynowego Korytarza Kolejowego, który usprawni transport w Europie Środkowej.
Pierwsze robocze spotkanie dotyczące modernizacji linii odbyło się w drugiej połowie 2013 roku, z udziałem przedstawicieli Chin. Koleje Serbskie gromadziły już wtedy dokumenty niezbędne do modernizacji. Prace nad studium wykonalności miały zakończyć się w czerwcu 2015 roku, a cały projekt miał zostać sfinalizowany do połowy roku 2017. Projekt, z uwagi na międzynarodowy charakter i wydłużające się procedury, opóźnił się. W międzyczasie wzrosła jego wartość. Cała inwestycja – zarówno po stronie serbskiej, jak i węgierskiej, ma kosztować ok. 3 mld 800 mln dolarów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.