Prywatny przewoźnik Locomore, któremu swój projekt udało się wdrożyć dzięki zbiórce crowdfundingowej, rozpoczął przełamywanie monopolu Deutsche Bahn. 14 grudnia na trasie pomiędzy Stuttgartem a Berlinem wyjechał pierwszy pociąg klasy Intercity. Swoim podróżnym oferuje tańsze bilety i aż pięć typów pomieszczeń.
Locomore skupia ekspertów i pasjonatów. Spółka została stworzona w 2007 r. przez Dereka Ladewiga jako próba przełamania monopolu DB. Locomore był zaangażowany w uruchomienie Hamburg-Köln-Express (HKX), jednak ostatecznie Ladewig i szereg jego kolegów opuściło projekt przed jego startem z uwagi na różnice w postrzeganiu strategicznych kierunków, przyjętych przez inwestora większościowego, amerykańską spółkę RDC. Pomysł uruchomienia alternatywy dla DB nie upadł i ma swój szczęśliwy koniec.
Pierwszy pociągWedług zapowiedzi pierwsze połączenie miało ruszyć krótko po rocznej zmianie rozkładu jazdy i tak też się stało. 14 grudnia 2016 roku na torach pojawiło się Locomore. Pierwszy pociąg ze Stuttgartu do Berlina Hauptbahnhof wyruszył z 39-minutowym opóźnieniem, zamiast o 6:21, i przybył o 5 minut wcześniej niż wskazywał na to rozkład.
Skład pokonuje trasę z maksymalną prędkością 200 km/h. Składa się z ośmiu zmodernizowanych w Rumunii wagonów ciągniętych przez lokomotywę dzierżawioną od grupy SRI Rail Invest. Z kolei szwedzka firma Hector Rail odpowiada za część operacyjną, używając do obsługi wagonów lokomotywy Siemensa EuroSprinter Typu 182 i zapewnia do tego własną załogę.
Na pokładzie przewoźnik oferuje swoim pasażerom bezpłatne wi-fi, gniazdka z prądem oraz usługę gastronomiczną. W wagonach zadbano o różne grupy podróżnych. Skład wyposażony jest w wagony przedziałowe i bezprzedziałowe, a w każdym zadbano o skórzane siedzenia. Przewoźnik udostępnia, aż pięć typów pomieszczeń – podstawowe, spokojne, rodzinne, biznesowe i tematyczne z grami sieciowymi.
Sukces ponad 1 tys. osóbJak wyjaśnia Derek Ladewig, dyrektor zarządzający projektem, ok. 1,3 tys. osób przyczyniło się poprzez zbiórkę crowdfundingową do powstania pierwszego połączenia. – Teraz potrzebujemy jak najwięcej podróżnych, aby było możliwe odniesienie sukcesu. Od teraz Locomore oferuje podróżnym alternatywę nie tylko dla kolei DB, ale także dla samochodów osobowych, autobusów dalekobieżnych i samolotów – podkreśla.
Cena biletów w dwie strony zaczynają się już od 13 euro i dochodzą do 65 euro. Z kolei w klasie biznes kosztują 98 euro. Operator zobowiązał się do stosowania nie więcej niż połowy stawki między dowolnymi stacjami, którą stosuje DB.
Locomore już planuje uruchomić kolejne połączenia na przestrzeni lat 2017-18. Według pomysłodawców jeden pociąg mógłby połączyć Kolonię i Bonn z Berlinem a także Berlin z Bergen i Binz, a inny Frankfurt z Monachium.
mat. Locomore