PKP PLK ogłosiła przetarg na studium wykonalności dla remontu linii kolejowej nr 138 na odcinku Oświęcim – Mysłowice.
Jak informuje Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK, w ramach prac studialnych analizowane będą nie tylko możliwości skrócenia czasu jazdy pociągów, ale też dostosowanie linii do wymogów sieci TEN-T, w szczególności osiągnięcie dopuszczalnego nacisku osi 221 kN oraz umożliwienie kursowania dłuższych pociągów towarowych (750 m).
Jakie założenia modernizacji?
– Realizacji zadania ma na celu dostosowanie przepustowości linii do spodziewanego obciążenia ruchem pasażerskim i towarowym. Efektem byłoby też zwiększenie dostępności transportu kolejowego w ruchu aglomeracyjnym i regionalnym poprzez budowę nowych przystanków i korektę położenia istniejących. Analizy obejmą także poprawę bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz drogowego na przejazdach kolejowych – wyjaśnia przedstawicielka zarządcy infrastruktury.
W specyfikacji czytamy, że zmianę istniejących lokalizacji peronów należy przeanalizować dla przystanków Mysłowice Brzęczkowice, Mysłowice Brzezinka, Mysłowice Kosztowy. Budowa nowych obiektów dotyczy w szczególności Mysłowic na przecięciu z ulicą Leśną/Reja. Wykonawca ma też uwzględnić możliwość bezkolizyjnego włączenia linii nr 180 w stacji Mysłowice Brzezinka oraz dobudowę drugiego toru na linii nr 180 na odc. Dorota – Sosnowiec Jęzor – Mysłowice Brzezinka.
Co ze stacją Mysłowice?
Przebudowa stacji Mysłowice
była planowana do rozpoczęcia w 2019 roku. Prace jednak nie ruszyły. – Przebudowa stacji Mysłowice jest ujęta w studium wykonalności „Prace na odcinku Katowice Zawodzie – Mysłowice – Sosnowiec Jęzor wraz z dobudową torów aglomeracyjnych oraz na obwodnicach towarowych GOP na odc. Katowice Muchowiec – Chorzów Stary – Piekary Śl. Szarlej – Radzionków wraz z przyległymi łącznicami”. Na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych wykonawca w ramach studium przeanalizuje możliwości budowy dodatkowych torów m.in. na trasie Katowice – Mysłowice - informuje Katarzyna Głowacka. W lutym 2021 PLK podpisały umowę na opracowanie dokumentacji przedprojektowej zadania. Termin prac studialnych to lata 2021-2023. – W kolejnych latach, w pierwszej kolejności planowana jest przebudowa stacji Mysłowice – wyjaśnia przedstawicielka PLK.
Natomiast obecnie na linii Mysłowice – Katowice Zawodzie nr 138 trwają prace utrzymaniowe. - Roboty likwidują ograniczenia prędkości i zapewnią utrzymanie jak najlepszych parametrów technicznych linii – podaje Katarzyna Głowacka. Skończą się jeszcze w tym miesiącu.