PKP PLK ogłasza długo oczekiwany przetarg na wdrożenie systemu ERTMS/ETCS poziomu drugiego, wraz z budową LCS oraz czterostawnej samoczynnej blokady liniowej, na odcinku Korytów – Zawiercie Centralnej Magistrali Kolejowej.
Firma, która wybrana zostanie do realizacji zadania, będzie musiała opracować stosowny projekt , przeprowadzić zabudowę urządzeń ERTMS, a także przygotować je do odbioru zgodnie z procedurami przewidzianymi przez Urząd Transportu Kolejowego. Cały proces trwać ma maksymalnie 50 miesięcy od momentu podpisania umowy po certyfikowanie systemu i uruchomienie go w pełnej sprawności. Liczba firm, które mogą wystartować w przetargu (otwarcie ofert przewidziano na 22 marca 2019) jest ograniczona do tych, które mają za sobą doświadczenie polegające na zabudowie ERTMS/ETCS na odcinku przynajmniej 30 kilometrów w ciągu ostatnich 5 lat. Kryterium udzielenia zamówienia będzie termin realizacji (20%), doświadczenie personelu (10%) oraz cena (70%). Prace nie będą finansowane z pieniędzy unijnych.
Prace, które odbywać się będą między kilometrem 14,5 a 224 Centralnej Magistrali Kolejowej (linia kolejowa nr 4) obejmować będą dostosowanie urządzeń srk na stacji Psary, Góra Włodawska i posterunku odgałęźnym Knapówka do współpracy z systemem ERTMS/ETCS poziomu 2. Na wszystkich szlakach zostanie zbudowana nowa, komputerowa czterostawna samoczynna blokada liniowa. Zostaną zabudowane urządzenia warstwy nadrzędnej, system CUiD oraz LCS mieszczący się w Idzikowicach. Efektem będzie sprawny ETCS/ERTMS poziomu 2. od stacji Korytów do stacji Zawiercie.
Obecnie na CMK działa ERTMS/ETCS poziomu 1. System poziomu 2. znajduje się w fazie zaawansowanych testów na magistrali E20 pomiędzy Opolem a Bielawą Dolną. To dotąd jedyny odcinek w Polsce, gdzie został zabudowany. Teraz ma się to zmienić.
ERMTS/ETCS poziomu 2. nie będzie działał bez budowy systemu transmisji danych GSM-R. Jego wykonawca został wybrany w październiku 2017, a
umowę podpisano w marcu 2018.