Województwo podlaskie zgodnie z zapowiedzią powtarza nieudany przetarg na wybór przewoźnika kolejowego na najbliższe lata. W porównaniu do pierwszego postępowania zaszła jedna zmiana.
We
wrześniu ubiegłego roku województwo podlaskie ogłosiło przetarg na przewozy kolejowe na lata 2025 - 2029. Czasu na przygotowanie oferty było jak na polskie warunki sporo, a rozpisanie przetargu z wyprzedzeniem rodziło nadzieję na pojawienie się konkurencji.
Tak rzeczywiście się stało - złożono dwie oferty w przetargu, a
Arriva okazała się w nim tańsza od Polregio. Obie oferty znacznie przekraczały jednak kosztorys, opiewający na 367 mln zł. Ostatecznie po dwóch miesiącach wahania
samorząd wojewódzki unieważnił przetarg i zapowiedział
rozpisanie go od nowa. Ostatecznie specyfikację poznaliśmy dziś (5 lutego).
Przedmiotem zamówienia - identycznie jak poprzednio jest świadczenie usług publicznych w publicznym transporcie zbiorowym w kolejowych przewozach pasażerskich na terenie województwa podlaskiego w okresie od 1 stycznia 2025 r. do 31 grudnia 2029 roku. Przewidziano obsługę następujących linii komunikacyjnych:
- linia nr 6 Białystok-Szepietowo-Czyżew-Małkinia,
- linia nr 6 Białystok-Sokółka-Kuźnica Białostocka,
- linia nr 6, 40 Białystok-Sokółka-Suwałki,
- linia nr 38 Białystok-Grajewo-Ełk,
- linia nr 32 Białystok-Bielsk Podlaski-Czeremcha,
- linia nr 32,52 Białystok-Bielsk Podlaski-Hajnówka,
- linia nr 31 Hajnówka-Czeremcha-Siedlce,
- linia nr 6, 36 Białystok - Ostrołęka
- linia nr 37 Białystok-Waliły.
W przetargu uwzględniono zatem odcinek linii nr 36 przez Śniadowo do Ostrołęki, gdzie 2 pary pociągów mają wrócić po latach przerwy jeszcze przed wyborami samorządowymi. Nie uwzględniono jednak obsługi linii do Łomży, która ma zostać zrewitalizowana w ramach programu Kolej Plus.
Do realizacji zamówienia samorząd przekaże pojazdy serii SA133 (typu 218Mc), SA105 (typu 213Ma), SA108 (typu 215M) i EN57AL.
Planowana maksymalna praca eksploatacyjna w kolejowych przewozach pasażerskich, w okresie obowiązywania umowy wyniesie łącznie 12 547 189,348 pociągokilometrów (pockm). To więcej niż poprzednio - wówczas zakładano nie więcej niż 11 733 187,764 pociągokilometrów. Natomiast planowana minimalna praca eksploatacyjna jest bez zmian - 10 907 883,444 pockm.
Marek Olbryś, Wicemarszałek województwa podlaskiego, będzie goście Europejskiego Forum Taborowego