PKP PLK otworzyły oferty w przetargu na wykonanie projektu łącznicy kolejowej Jedlicze - Szebnie. Skróci ona znacząco czas podróży na trasie Krosno - Rzeszów.
PKP PLK ogłosiła postępowanie na opracowanie dokumentacji projektowej dla projektu pn. „Budowa łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie”. Szacunkowa wartość zamówienia to ponad 2,1 mln złotych netto. Na wykonanie zamówienia będzie rok i dwa dni.
Oferty mają zostać otwarte 25 maja. Cena stanowi tylko 60 proc. kryterium wyboru oferty, 20 proc. można otrzymać za deklarowaną jakość, a pozostałe 20 - za dodatkowe wsparcie kluczowego personelu zespołu projektowego.
Wczesne konsultacje społeczne
Projekt swoim zakresem obejmuje budowę nowej linii kolejowej dla połączenia linii kolejowych nr 106 i 108, wraz z dowiązaniem się do istniejącej infrastruktury w ramach branży: torowej, sterowania ruchem kolejowym, elektroenergetycznej, teletechnicznej, drogowej i obiektów inżynieryjnych. Linie nr 106 i 108 są liniami pierwszorzędnymi, na danym odcinku niezelektryfikowanymi, nie są liniami znaczenia państwowego, nie należą do sieci TENT-T oraz nie są objęte umowami AGC i AGTC. Projektowana łącznica ma długość 3,545 km. Rozpoczyna się w km 57,500 linii nr 106 między przystankami osobowymi Szebnie i Wojaszówka, zaś kończy w km 57,642 linii nr 108, przed przystankiem osobowym Jedlicze Męcinka.
Konsultacje społeczne projektu
prowadziło Centrum Zrównoważonego Transportu. Trwały do 29 kwietnia 2016 r. Był to bardzo wczesny etap inwestycji - uwagi zbierano na początku prac przedprojektowych,
o których pisaliśmy tutaj. Niemal rok po zakończeniu zbierania uwag Zarząd PKP Polskie Linie Kolejowe podjął decycję o wyborze do dalszej realizacji projektu wariantu nr 2.
Wybrano wariant
Jak podsumowuje CZT, wybrany wariant jest ok. 3-krotnie krótszy od również branego pod uwagę wariantu nr 3 i znacznie od niego tańszy. Według założeń przedstawionych na etapie konsultacji społecznych jednotorowa łącznica wg wariantu nr 2 ma mieć ok. 3,6 km długości i ok. 400 m tunel pod wzgórzem Winnica, objętym obszarem ochrony Natura 2000 (PLH180052 Wisłoka z dopływami). Jak podkreśla PLK "decyzja w sprawie wyboru wariantu została podjęta po wnikliwym przeanaliowaniu wyników konsultacji społecznych oraz z uwzględnieniem rekomendacji wskazanych w raporcie z przedmiotowych konsultacji".
Warto przypomnieć, że według zapowiedzi PKP PLK, w ramach innej inwestycji
tory w Krośnie zostaną zagłębione w wykopie.
Aktualizacja: Jest pięć ofertPod koniec czerwca PKP PLK otworzyły oferty w przetargu na projekt łącznicy. Zgłosiło się pięć firm: Mosty Katowice (ok. 2,9 mln zł brutto), CE Project Group (2,6 mln zł), WYG (2,3 mln zł), Multiconsult (2,8 mln zł) a także TPF, która dała ofertę wartą aż 7,7 mln zł brutto. Kosztorys inwestora to prawie 2,6 mln zł brutto, spełniają go oferty WYG i CE Project.