Od 14 września Cargosped uruchomi nowe połączenie kontenerowe, kursujące według stałego rozkładu jazdy, pomiędzy Warszawą a portami w Gdyni i Gdańsku.
Spółka córka PKP Cargo – Cargosped – w marcu tego roku uruchomiła stałe intermodalne połączenie w relacji Trójmiasto – Warszawa – Trójmiasto. Projekt ten spotkał się ze sporym zainteresowaniem ze strony spedytorów i armatorów. Teraz czas na kolejny krok Cargospedu.
Od 14 września pociągi będą kursowały w oparciu o stałe rozkłady jazdy. Taka formuła ma pozwolić z większą elastycznością i stabilnością planować przewóz kontenerów. Co niedzielę, poniedziałek, środę i czwartek można aranżować wyjazdy zarówno z Gdyni jak i z Gdańska do Warszawy. Natomiast w poniedziałki, wtorki, czwartki i piątki pociągi kontenerowe odjadą z Warszawy w kierunku Trójmiasta.
Pociągi jadą niezależnie od zapełnienia
Atutem projektu ma być dostosowanie rozkładów pociągów do zawinięć statków w trójmiejskich portach. Każdy z pociągów ofertuje 86 TEU. Pociągi ruszają niezależnie od ich zapełnienia. PKP Cargo podkreśla, że czas przewozu kontenerów pociągiem jest niewiele dłuższy od samochodowego (6 godzin vs 8-10 godzin), a więc bardzo konkurencyjny. O wolnych miejscach decyduje kolejność zgłoszeń, lub stała rezerwacja.
Zaletą takiego rozwiązania jest brak barier wejścia, co oznacza, że usługa ta jest dostępna również dla małych wolumenów, a nawet pojedynczych kontenerów. Serwis logistyczny Warszawa - Trójmiasto, wykorzystujący w dużej mierze zmodernizowaną przez PKP PLK infrastrukturę, jest jednym z najszybszych na rynku.
Warszawie przyda się stałe połączenie kontenerowe
Uruchomienie rozkładowych połączeń kontenerowych zostało dobrze przyjęte przez branże. Pracownicy gdańskiego terminalu kontenerowego DCT zwraca uwagę, że Warszawa, w porównaniu do dużych polskich miast, jest słabo skomunikowana z portami.
– Cieszy nas każde nowe połączenie kolejowe, które powstaje w Polsce. Trzeba przyznać, ze trasa Trójmiasto – Warszawa była relatywnie słabo skomunikowana pod względem towarowych połączeń kolejowych. Jest to odległość będąca minimalnym dystansem do tego, by przewozy kolejowe były opłacalne. Podobna odległość dzieli Trójmiasto z Łodzią i Poznaniem, a mają one znacznie więcej połączeń kolejowych. Jest to więc zmiana w dobrym kierunku – powiedział Marcin Kamola, kierownik ds. rozwoju biznesu DCT.
Więcej o kondycji gdańskiego portu przeczytasz na portalu MONITOR

Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.
