Ruszyły prace na ostatnim odcinku linii kolejowej nr 1 na odcinku Częstochowa – Zawiercie. Do końca 2020 r. cała „Wiedenka” zyska wyższe parametry, które odczują także podróżni. Póki co będą jednak utrudnienia.
Zgodnie z opublikowaną przez nas pod koniec lipca
informacją prasową ruszają prace na ostatnim nieremontowanym jeszcze odcinku linii kolejowej nr 1 między Częstochową a Zawierciem. Już teraz pojawiły się pierwsze utrudnienia w podróżach na linii S1 Częstochowa – Katowice oraz na połączeniach dalekobieżnych. Trzeba będzie się z nimi liczyć do II połowy 2020 roku, kiedy przewidywane jest zakończenie inwestycji.
Objazd przez hutęPierwsze utrudnienia dotknęły przede wszystkim podróżnych korzystających z linii S1 Częstochowa – Gliwice obsługiwanej przez Koleje Śląskie. Przewoźnik na części kursów wprowadził objazd między Częstochową a Porajem, z pominięciem przystanku Korwinów. Spowodowane jest to pierwszymi pracami torowymi.
– W pierwszej kolejności będą wykonywane wielobranżowe prace w torze nr 2 na odcinkach od Częstochowy do Poraja oraz od Myszkowa do Zawiercia – poinformowała korespondenta serwisu rynek-kolejowy.pl Dorota Szalacha z Zespołu Prasowego PKP PLK.
Pociągi wyruszają normalnie ze stacji Częstochowa, ale na kolejny przystanek na stacji Częstochowa-Raków wjeżdżają przy użyciu nieużywanego w lokalnym ruchu pasażerskim toru łącznicy kolejowej nr 703 relacji Częstochowa Towarowa – posterunek Częstochowa-Kucelinka. Aby zapewnić obsługę przystanku, lokalny Zakład Linii Kolejowych wybudował tymczasowy ziemno-drewniany peron.
Łącznica 703 komunikuje ze sobą linie nr 1 i 61. Pociągi po opuszczeniu peronu tymczasowego wjeżdżają na linię 61, by zaraz ją opuścić przez linię 155 w relacji posterunek Częstochowa-Kucelinka – Poraj. Tor ten jest używany do komunikowania stacji towarowej Częstochowa-Mirów obsługującej zakłady Huty Częstochowa i towarzyszące (dawniej: Huta Bieruta) oraz hutę szkła Guardian, toteż stanowiącej ich nieformalną bocznicę. Wjazd z pasażerami odbywa się raz w roku przy użyciu pociągu specjalnego stanowiącego jedną z atrakcji wojewódzkiego Święta Szlaku Zabytków Techniki „Industriada”. Wspominamy o tym szczególe, bo taki objazd może stanowić nie lada atrakcję dla miłośników kolei.
Ruch utrzymany, ale zakłóconyRemont „Wiedenki” przez większość czasu nie powinien całkowicie przerywać komunikacji na tym szlaku. Wyjątek mogą stanowić prace przy obiektach inżynieryjnych, na przykład w Częstochowie nad rzeką Stradomką obecny most zostanie całkowicie wyburzony i postawiony od nowa.
– Inwestycja na trasie Częstochowa – Zawiercie będzie realizowana w sposób zapewniający ciągłość komunikacji kolejowej. Ruch pociągów zostanie utrzymany jednotorowo, dwukierunkowo. Dla wykonania prac, wyłączany będzie jeden tor, wówczas pociągi pojadą po sąsiednim – poinformowała Dorota Szalacha.
Koleje Śląskie poinformowały, że z tego powodu należy spodziewać się utrudnień i poważnych korekt rozkładów jazdy. Oprócz pomijania przystanku Korwinów, kursy czterech pociągów S1 z Częstochowy będzie miało skrócone relacje do Zawiercia. Odwołano całkowicie pociąg przyspieszony „Biegański”.
Przewoźnik nie wprowadzi autobusowej komunikacji zastępczej dla całej linii S1 z powodu nieadekwatnego czasu przejazdu autobusu na tej relacji. W zamian w celu rekompensacji utrudnień na linię tę zostaną skierowane najpojemniejsze jednostki.
Prace na szlaku będą prowadzone etapami. Najpierw Częstochowa – Poraj oraz Myszków – Zawiercie. A później?
– W drugiej połowie 2019 r. planujemy realizować odcinek od Poraja do Myszkowa. Zakończenie wszystkich robót planowane jest w II połowie 2020 r. – dodała Szalacha z PKP PLK.