Czy Łomża odzyska kolej pasażerską? PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na przygotowanie rewitalizacji krótkiej linii kolejowej prowadzącej z tego miasta do Śniadowa, skąd pociągi mogą pojechać do Ostrołęki i Łap. Planowana jest też budowa nowej łącznicy.
W 2017 roku rozebrany został jedyny pasażerski peron w Łomży – udało się przeprowadzić prace
utrzymujące ciągłość ruchu towarowego. Do miasta prowadzi jedna linia kolejowa nr 49 do stacji Śniadowo na linii nr 36 Ostrołęka – Łapy.
Rewitalizacja linii nr 49 była planowana do realizacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego. Jednak w kwietniu 2019 roku, ze względu na konieczność podniesienia kosztorysu projektów realizowanych w rejonie granicy Polski, finansowanie rewitalizacji odcinka Śniadowo – Łomża
obcięto z 35,9 mln zł do nieco ponad 1 mln zł. W efekcie województwo zrezygnowało z realizacji prac w perspektywie unijnej 2014-2020, ograniczając się do prac przygotowawczych.
Ruszają przygotowania do rewitalizacji i budowy łącznicy
PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły właśnie przetarg na ]te prace. Zamówienie obejmuje opracowanie rezultatów studium wykonalności, wniosku o dofinansowanie i dokumentacji projektowej na roboty budowlane oraz pełnienie nadzoru autorskiego nad realizacją robót. Co ciekawe, specyfikacja zamówienia zakłada przygotowanie wniosku o dofinansowanie prac budowlanych jeszcze z funduszy unijnych na lata 2014-2020.
Kolejnym elementem zamówienia jest pozyskanie decyzji środowiskowej i koncepcji programowo-przestrzennej dla budowy łącznicy kolejowej pozwalającej na ominięcie stacji Śniadowo i umożliwiającej bezpośredni dojazd do Łomży od strony Łap/Białegostoku. Wykonawca ma też przygotować dokumenty potrzebne do rozpisania dwóch oddzielnych przetargów - na rewitalizację linii 49 oraz na budowę wspomnianej łącznicy.
Będzie Kolej Plus i CPK?
Warto zauważyć, że rewitalizacja linii nr 49 możliwa jest nie tylko z funduszy unijnych w ramach kolejnej perspektywy unijnej. Inwestycja pojawiła się już w
pierwszych propozycjach do programu Kolej Plus, a zaledwie przed tygodniem podano, że zupełnie nowa linia z Ostrołęki (bez objazdu przez Śniadowo)
ma zostać zbudowana w ramach programu CPK w pierwszej kolejności, począwszy od 2023 roku. To nie wszystko - plan transportowy ministerstwa zakłada
zagwarantowanie obsługi trasy Łapy – Śniadowo – Ostrołęka – Chorzele – Szczytno – Olsztyn od grudnia 2028 roku.