W dzienniku urzędowym UE pojawił się zapowiadany przez Koleje Dolnośląskie przetarg na zakup pięciu pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz sześciu trójczłonowych pojazdów z napędem dwusystemowym elektryczno-spalinowym i opcją na kolejne pojazdy. Zamówienie podstawowe miałoby zostać zrealizowane w ciągu niespełna dwóch lat od zawarcia umowy.
Przedmiotem
zapowiadanego zamówienia jest dostawa pięciu nowych, pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz sześciu nowych, trójczłonowych pojazdów z napędem dwusystemowym elektryczno-spalinowym (tzw. hybrydowych zespołów trakcyjnych – hzt). Przetarg przewiduje możliwość skorzystania z prawa opcji w zakresie dostawy dodatkowo do 20 pojazdów elektrycznych oraz do 10 hybrydowych. Zamówienie jest podzielone na części w zależności od rodzaju taboru. Termin składania ofert mija 19 marca. Nie opublikowano jeszcze szczegółowej specyfikacji.
Na dostawy pojazdów elektrycznych zaplanowano 23 miesiące. Startować mogą firmy, które w ciągu ostatnich pięciu lat należycie wykonały jedną dostawę co najmniej dwóch wieloczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. O wyborze zdecydują cena (90%), masa służbowa pojazdu (7%), masa brutto pojazdu (2%) oraz możliwość pokonywania wzniesień (1%).
Na dostawy hybryd przewidziano 18 miesięcy. Startować mogą podmioty, które w ciągu ostatnich pięciu lat zrealizowały należycie min. jedną dostawę co najmniej dwóch wieloczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych lub wieloczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych. O wyborze będą decydować cena (92%), odzysk energii elektrycznej w trakcji spalinowej (7%) oraz możliwość pokonywania wzniesień (1%).
Innowacją jest zakup hybrydowych zespołów trakcyjnych. Przewoźnik zakłada, że będą one wyposażone w system odzyskiwania energii z planowaną oszczędnością na poziomie 50%. Obsługiwać mają dodatkową linię Wrocław Główny – Oleśnica.
W przypadku skorzystania z prawa opcji zamawiający przekaże pisemne oświadczenie ze wskazaniem ilości pojazdów w terminie do 12 miesięcy od daty zawarcia umowy. Co ważne, zamówienie ma charakter warunkowy. Koleje Dolnośląskie przewidują możliwość unieważnienia postępowania, jeśli nie otrzymają dofinansowania. Pojazdy z opcji obsługiwane byłyby przeznaczone do obsługi aglomeracji wrocławskiej, zagłębia miedziowego (Legnica, Lubin, Głogów, Polkowice), a także rewitalizowanych i przywracanych tras: Karpacz – Jelenia Góra, Świeradów Zdrój – Gryfów Śląski, Złotoryja – Lwówek Śląski, Wałbrzych Szczawienko – Boguszów Gorce, Kobierzyce – Piława Górna, Chojnów – Rokitki, Srebrna Góra – Bielawa Zachodnia i Kondratowice – Łagiewniki. W przypadku zrealizowania pełnego zamówienia – wraz z opcją – flota pojazdów Kolei Dolnośląskich powiększy się o blisko 75%.