Polska spółka zarządzająca infrastrukturą kolejową PKP PLK wybrała Kapsch CarrierCom na swojego partnera do współpracy nad projektem pilotażowym w zakresie GSM-R. I tak oto przodujący integrator systemów zainstaluje stacje bazowe GSM-R oraz sprzęt do transmisji
danych na odcinku trasy kolejowej o długości 84 km. Wartość zlecenia opiewa na 11 mln euro czyli 44,2 mln złotych.
– Cieszymy się z tego kontraktu w Polsce, również dlatego, że niesie on potencjał na przyszłe zlecenia tego typu. Ponadto mamy tu do czynienia z odcinkiem, na którym po raz pierwszy w Polsce zostanie wspólnie wypróbowany system ERTMS (ETCS i GSM-R). Biorąc pod uwagę ogólną długość tras kolejowych Polska należy do największych „krajów kolejowych”Europy. Tutejsze koleje planują sukcesywne przechodzenie na system GSM-R. Ze względu na nasze wieloletnie doświadczenie i wysoki poziom innowacyjności jesteśmy właściwym partnerem dla tego przedsięwzięcia”–mówi Horst Kaufmann, wiceszef sprzedaży GSM-R na region Europy środkowo-wschodniej w Kapsch CarrierCom.
Zlecenie obejmuje –obok budowy stacji bazowych GSM-R na odcinku 84 km na Dolnym Śląsku –także utworzenie zapasowych sieci Core w Warszawie oraz w Poznaniu, które mają stanowić bazę dla dalszego rozwoju całej sieci. Po zakończeniu rzeczonego projektu pilotażowego PKP Polskie Linie Kolejowe planują rozbudowę powyższego odcinka, aż do wprowadzenia GSM-R w całym kraju. Podjęły taką decyzję, ponieważ systemy GSM-R ustandaryzowują i upraszczają komunikację kolejową również poza granicami państwowymi. Dzięki ujednoliconemu systemowi GSM-R międzynarodowe pociągi towarowe i osobowe potrzebują już tylko pokładowego systemu komunikacyjnego, który ponadto zawiera wiele dodatkowych funkcji optymalizujących komunikację. Dzięki temu pociągi mogą jeździć szybciej i z większą częstotliwością. Oprócz tego nowy system umożliwia zastosowanie szeregu aplikacji, z których korzystać mogą nie tylko operatorzy pociągów, lecz także klienci kolei.
GSM-R (GSM for Railways) to system łączności cyfrowej oparty na standardzie GSM, zaprojektowany dla zapewnienia komunikacji obejmującej przesył głosu i danych pomiędzy pracownikami firm zajmujących się transportem
kolejowym.