Zgodnie z obietnicami, PKP Polskie Linie Kolejowe kontynuują przeprowadzony w latach 2013-2015 program wymiany rozjazdów. Ogłoszono dwa postępowania przetargowe w tej sprawie.
Wartość projektu wymiany rozjazdów realizowanego w latach 2013-2015 wyniosła ok. 600 mln złotych. Objął on swoim zasięgiem 31 linii kolejowych oraz 142 posterunki ruchu na terenie całego kraju, a w jego wyniku zostało wymienionych 30 km torów na obszarze 14 województw. Łączny czas skrócenia czasu przejazdu pociągów w wyniku realizacji projektu wyniósł 260 minut.
O przedłużenie programu wymiany rozjazdów na perspektywę unijną na lata 2014-2020
apelowała branża kolejowa podczas konsultacji społecznych prowadzonych przed
nowelizacją Krajowego Programu Kolejowego. Jak informowaliśmy,
ministerstwo zgodziło się z tymi postulatami.
Projekt „Poprawa bezpieczeństwa poprzez zabudowę nowych rozjazdów kolejowych o podwyższonym standardzie konstrukcyjnym – etap II” ma wartość około 200 mln zł. Zakres rzeczowy obejmie zabudowę ok. 300 rozjazdów. PLK właśnie ogłosiła pierwszy przetarg w tej sprawie – na zakup i dostawę rozjazdów.
Przedmiot zamówienia podzielony jest na 3 zadania. Pierwszy to zakup i dostawa 88 szt. nowych rozjazdów kolejowych wraz z podrozjazdnicami dla Zakładów Linii Kolejowych: Bydgoszcz, Gdynia, Olsztyn, Poznań, Szczecin; drugi 87 rozjazdów dla ZLK Częstochowa, Łódź, Opole, Ostrów Wielkopolski, Wrocław a trzeci 112 szt. nowych rozjazdów kolejowych oraz 1 szt. skrzyżowania torów dla ZLK Kielce, Kraków, Lublin, Nowy Sącz, Rzeszów oraz Skarżysko-Kamienna.
Zakupy będą realizowane do 30 listopada 2018 roku. Cena stanowi kryterium udzielenia zamówienia tylko w 60 proc. Za przewóz blokowy rozjazdów i składowanie u producenta można otrzymać 30 proc. punktów, a za termin odbioru rozjazdów wraz z napędami planowanych do wymiany w 2018 roku – 10 proc. punktów.
PLK ogłosiła również przetarg na nadzór i pełnienie funkcji inżyniera nad realizacją projektu. Otwarcia ofert w obu podstępowaniach ma nastąpić 30 marca.