PKP Intercity i Narodowe Centrum Badań i Rozwoju do końca lutego przeprowadzą dialog techniczny na opracowanie i dostawę „konfigurowalnych” elektrycznych zespołów trakcyjnych nowego typu. Mają osiągać prędkość 250 km/h przy trzech typach zasilania – tak jak użytkowane przez przewoźnika pociągi Pendolino.
W lutym zapowiedziano, że PKP Intercity za pomocą Partnerstwa Innowacyjnego – zamówi tabor wart aż 3,7 miliarda złotych.
Podpisany został wówczas list intencyjny z NCBR w sprawie wspólnej realizacji projektu.
Według zapowiedzi w ten sposób ma zostać zakupionych 25 innowacyjnych, szybkich lokomotyw elektrycznych, 7 elektrycznych zespołów trakcyjnych zdolnych pojechać do 230 km/h i 2 zestawy push&pull, a w perspektywie do 2030 roku 38 ezt, 52 lokomotywy oraz 15 składów push&pull.
Wówczas poinformowano, że nowe pojazdy mają być wielosystemowe (czyli móc korzystać z zasilania sieci trakcyjnej również w krajach sąsiadujących z Polską) oraz osiągać prędkość 230 km/h – choć PKP Intercity wcześniej mówiło o prędkości 250 km/h. Jak
stwierdził w lutym dyrektor NCBR Maciej Chorowski, w trybie Partnerstwa Innowacyjnego trzeba przeprowadzić dialog konkurencyjny i udowodnić, że rozwiązania, które chce się zamówić, nie ma jeszcze na rynku.
Jest zaproszenie do dialogu. Partnerstwo Innowacyjne lub zamówienie przedkomercyjneWczoraj (30 października) na stronie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju zostało opublikowane "Ogłoszenie o zamiarze przeprowadzenia dialogu technicznego poprzedzającego ogłoszenie postępowania w sprawie wyboru wykonawców na opracowanie i dostawę konfigurowalnych elektrycznych zespołów trakcyjnych". Oznacza to, że NCBR i PKP IC wszczynają dialog techniczny, który ma zakończyć się przetargiem na projekt i dostawę pojazdów.
Ogłoszenie można traktować jako wszczęcie dialogu: opublikowano wzór wniosku o dopuszczenie do udziału w dialogu i termin jego złożenia – upływa on 28 grudnia tego roku. Jak czytamy w ogłoszeniu, dialog związany jest z przygotowywanym przez Centrum oraz PKP Intercity programem badawczym, który będzie realizowany w modelu problem-driven research. Celem Dialogu Technicznego jest dostarczenie wskazówek i informacji niezbędnych do określenia opisu Programu, warunków kontraktowych oraz sposobu oceny proponowanych przez wykonawców rozwiązań.
Jak czytamy, zamówienie niekoniecznie zostanie ogłoszone w trybie Partnerstwa Innowacyjnego – możliwe jest też wykorzystanie zamówień przedkomercyjnych (PCP).
Prawie jak Pendolino
Z ogłoszenia o dialogu można dowiedzieć się sporo o nowych pociągach: Parametr prędkości konstrukcyjnej ma być nie mniejszy niż 250 km/h. PKP IC chcą pojemności ok. 400 miejsc siedzących oraz zasilania systemem prądu stałego 3 kV i systemami prądu przemiennego 15 kV i 25 kV. Wszystkie te charakterystyki dokładnie odpowiadają dostarczonym przez Alstom pociągom Pendolino, które mieszczą 402 fotele dla pasażerów i właśnie zdobywają certyfikację potrzebną do
wjazdu na teren Czech i Niemiec.
Oprócz tego ezety mają być "częściowo" wyposażone w automatyczny system wymiany bagażu, być "zabudowane" w standardzie pociągów dalekobieżnych (Ix), regionalnych (Rx) i aglomeracyjnych (Ax). Zmianą względem Pendolino – pociągów zespolonych – ma być umożliwienie zmiany zestawienia składu ezeta (wydłużenie, skrócenie, wymiana członów) na potrzeby rekonfiguracji związanej z wymianą uszkodzonych członów lub wynikającej z bieżących potrzeb handlowych. Pojazdy we wszystkich trzech standardach (Ix, Rx, Ax) mają z założenia zostać wykonane w oparciu o jedną platformę (jeden typ pojazdu) z możliwością zastosowania trzech różnych standardów w zakresie zaaranżowania wnętrza i drzwi wejściowych. Design wnętrza ma zostać zaprojektowany w oparciu o wieloetapowy proces badania potrzeb klientów.
Pociągi dla CPK?PKP IC i NCBR spodziewają się, że dialog techniczny umożliwi uzyskanie niezbędnych informacji technicznych w zakresie możliwości konfigurowania elektrycznych zespołów trakcyjnych, zastosowania systemu automatycznej wymiany bagażu wraz z możliwością dokonania lotniczej odprawy pasażerów i bagażu na pokładzie pociągu (z możliwością elastycznego kształtowania pojemności przedziału bagażowego). To jasny ukłon w stronę Komponentu Kolejowego CPK, który
wchłonął program Luxtropeda 2.0, w ramach którego opracowywano nowe zakupy dla PKP IC.
Warto przypomnieć, że Patryk Wild, przewodniczący komponentu kolejowego w Zespole Doradczym Pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego,
zaprezentował w sierpniu wytyczne dotyczące taboru w ramach budowy nowego systemu kolejowych przewozów pasażerskich. Zgodnie z dotychczasowymi analizami, aby zapewnić obsługę taborową systemu, potrzeba łącznie 130 składów, w tym 80 dla relacji międzyregionalnych i 50 w kategorii InterCity oraz do 20 dla szybkich przewozów aglomeracyjnych.
Jak czytamy, związku z realizacją Dialogu Technicznego Zamawiający zamierza uzyskać wiedzę na temat właściwego przygotowania i określenia m.in. opisu przedmiotu zamówienia, oczekiwanego harmonogramu prac, zakresu treści studium wykonalności u najważniejszych warunków umowy a także oszacowania kosztów projektu. Zamawiający podkreśla, że chce pozyskać wiedzę o dostępnych technologiach w zakresie konfigurowalności składów, możliwości maksymalnego wykorzystania obowiązującej skrajni taboru, zapewnienia maksymalnej przepustowości drzwi w celu minimalizacji czasu wymiany pasażerów, częściowego wyposażenia w automatyczny system wymiany bagażu i lotniczej odprawy podróżnych, ergonomicznego zagospodarowania części ładownej wagonu pasażerskiego i elastycznego zarządzania wielkością tej przestrzeni, czy zapewnienia usługi utrzymania opracowanego pojazdu.
Dialog Techniczny będzie prowadzony w formie bezpośrednich spotkań z możliwością komunikacji za pośrednictwem wideokonferencji. Podmioty, które spełniają warunki udziału w Dialogu Technicznym, będą zaproszone do wzięcia w nim udziału. Uczestnicy Dialogu Technicznego nie otrzymują wynagrodzenia ani jakiejkolwiek formy zwrotu kosztów uczestnictwa w dialogu. Zamawiający planuje przeprowadzenie Dialogu Technicznego w terminie do 28 lutego 2019 roku.