Rozpoczęły się prace przy budowie nowego mostu kolejowego Rail Baltiki nad Dźwiną w Rydze. To część projektu związanego z przebudową głównej stacji kolejowej w stolicy Łotwy.
Nowy most będzie miał konstrukcję żelbetową. Szczególnym wyzwaniem było jego wkomponowane w panoramę miasta – z uwzględnieniem z jednej strony charakterystycznego stalowego mostu kolejowego, a z drugiej starówki, wpisanej na listę UNESCO.
– Obecny most kolejowy jest bliski wyczerpania przepustowości dla ruchu pasażerskiego i towarowego. Budowa nowej przeprawy to znaczący krok w stronę połączenia Rygi z lotniskiem. Musimy rozpocząć prace teraz, by Rail Baltika mogła ruszyć w 2030 r. – podkreśla Kaspars Vingris, prezes Eiropas Dzelzceļa līnijas, zarządcy łotewskiej infrastruktury kolejowej.
Prace
przeprowadza konsorcjum Bererix, którego zadaniem jest przebudowa stacji Ryga Centralna i przyległych odcinków. Roboty rozpoczynają się od budowy dwóch podpór na prawym brzegu rzeki. Wiosną zaś wybudowana zostanie pierwsza podpora w rzece. W pierwszej kolejności zbudowane zostaną podporu, a następnie postępować będzie budowa przęseł symetrycznie z obu stron rzeki.
mat. BererixMost będzie miał 1,15 km długości, a jego szerokość wyniesie 17 m. Pomieści dwutorową linię kolejową 1435 mm, a także drogę pieszo-rowerową o szerokości 3 m. Przewidziano pięć wejść i wjazdów. Na prawym brzegu będą to m.in. rampa w okolicy dworca autobusowego, a także schody i winda na nabrzeżu.
Najdłuższe przęsło będzie miało 87 m długości. Jednocześnie nowy most będzie wyższy – tory znajdą się o ok. 2 m wyżej niż na starym moście. Odległość między dwiema przeprawami wyniesie od 5 do 10 m, a podpory zaplanowano równolegle do podpór starego mostu.
W ramach Rail Baltiki w Krajach Bałtyckich powstanie 870 km normalnotorowej linii kolejowej: 392 km na terenie Litwy, 265 km na terenie Łotwy i 213 km na terenie Estonii. Prędkość projektowa linii to 249 km/h.