Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Oferta Pesy w drugim przetargu w Rumunii też do ponownej oceny

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
08-04-2024
Ostatnia modyfikacja:
09-04-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Oferta Pesy w drugim przetargu w Rumunii też do ponownej oceny
Rys. Pesa
Rumuński Sąd II Instancji nakazał zamawiającemu ponowną ocenę ofert Pesy w drugim z przetargów, które wygrał polski producent taboru. Obie umowy są jednak wciąż ważne i będą realizowane przez Pesę do rozstrzygnięcia pełnej procedury sądowej.

Pesa święciła w ostatnim czasie ogromny sukces na rynku rumuńskim – podpisała dwie umowy na dostawę elektrycznych zespołów trakcyjnych dla Kolei Rumuńskich. Łączna wartość kontraktów to około 4 mld złotych:
  • Pojazdy Inter-Regio – 20 sztuk /+9 w opcji/– klasa intercity, ruch między regionalny, międzymiastowy
  • Pojazdy Regio – 62 sztuki, klasa regionalna, dla obsługi połączeń pasażerskich w regionach Bukareszt, Iassi i Cluj. 
W ramach umów Pesa będzie również przez 15 lat świadczyć Kolejom Rumuńskim usługę utrzymania pojazdów i w tym celu utworzy w każdej lokalizacji podmioty celowe (dla prowadzenia utrzymania pojazdów kolejowych) - polska spółka podpisała już z Państwowymi spółkami CFR Calatori i CFR SA wstępne porozumienia. 

Alstom nie składa broni
 
Przetargi na te dostawy organizowała rumuńska Agencja Reformy Kolei ARF podlegająca Ministrowi Transportu i Infrastruktury Rumunii. Jak przypomina dyrektor kluczowych projektów Pesy Maciej Grześkowiak, początkowo zainteresowanie przetargiem zgłosiło 8 producentów pojazdów szynowych, ale z uwagi na bardzo duże koszty finansowania (tzw. performace bond), oprócz Pesy, jedynym konkurentem była firma Alstom. Francuska firma została wykluczona z postępowania na pojazdy regionalne, ze względu na złożenie oferty niezgodnej z wymogami zamawiającego. Sąd I i II instancji potwierdził to wykluczenie.

W postępowaniu na pojazdy Inter Regio zamawiający ocenił dwie oferty i wyższą ocenę otrzymała Pesa. Alstom zdecydował się odwołać od tych rozstrzygnięć do KIO, obydwa odwołania zostały odrzucone, a zamawiający zdecydował się na podpisanie umów z Pesą. Zgodnie z prawem rumuńskim zamawiający ma to zagwarantowane w Ustawie o Zamówieniach Publicznych w Rumunii – po odrzuceniu protestu przez KIO, nie czekając na dalszą możliwość odwoływania przez innego uczestnika postępowania, mógł podpisać umowę z wybranym wykonawcą i te umowy z Pesą podpisał – podobnie zapisy są zresztą w polskim prawie.

W sprawie ciekawy jest szerszy kontekst – do tej pory Alstom dominował na rynku taboru w Rumunii. Jednak w ostatnich latach miał znaczące opóźnienia w dostawach z dwu umów (na pojazdy metra i pociągi interregio), za co naliczono francuskiej spółce wielomilionowe kary. Strony są w sporach i między innymi dlatego Rumunia zdecydowała się na otwarcie na współpracę z innymi producentami taboru, łamiąc "monopol" Alstomu, umożliwiając łatwiejszy start m.in. Pesie. 

Co oznacza najnowszy wyrok?

Alstom zdecydował się na dalszą walkę na drodze sądowej o oba zamówienia. I tak jak już pisaliśmy wcześniej, w zamówieniu na 20 pojazdów Inter Regio Alstom przegrał, w KIO, ale sąd II Instancji nakazał zamawiającemu ponowną ocenę oferty Pesy (w zakresie tylko jednego z wielu kwestionowanych przez Alstom punktów – kalkulacji kosztów utrzymania). – Pesa przesłała zamawiającemu wyjaśnienia w dniu 3 kwietnia i czeka na ponowną ocenę uzasadnienia kosztów utrzymania. W tym postępowaniu oferta Alstomu, która zajęła drugie miejsce w przetargu, jest nadal aktualna, ale do momentu rozstrzygnięcia umowa z Pesą jest ważna i obowiązuje – podkreśla przedstawiciel producenta.

W większym zamówieniu na 62 pojazdy Regio, zarówno KIO, jak i Sąd instancji potwierdziły, że oferta Alstomu jest skutecznie wykluczona. Mimo że francuski producent nie ma szans na uzyskanie tego zamówienia, stara się doprowadzić do unieważnienia postępowania. Najnowszy wyrok w tej sprawie zapadł w piątek. – Sąd II Instancji, podobnie jak w przypadku postępowania na pojazdy Inter Regio, nakazał ponowną ocenę ofert, ale nie ma jeszcze uzasadnienia wyroku sądu, więc nie wiemy, w jakim zakresie – informuje przedstawiciel Pesy. Także w tym wypadku umowa Pesy z ARF jest ważna i obowiązuje. 

Niewykluczone, że nawet w przypadku ew. porażki Pesy kontrakt nie zostanie rozwiązany. W takim wypadku w grę wchodziłoby np. odszkodowanie dla Alstomu.
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Pesa: Gama DualPower na ostatniej prostej [zdjęcia]

Tabor i technika

Pesa: Gama DualPower na ostatniej prostej [zdjęcia]

Pesa 19 lipca 2024

RegioFoxy z Pesy wożą kolejnych pasażerów

Tabor i technika

Nowe Twisty już na ulicach Wrocławia

Zintegrowany transport

Nowe Twisty już na ulicach Wrocławia

Jakub Rösler 24 czerwca 2024

Zobacz również:

Pesa: Gama DualPower na ostatniej prostej [zdjęcia]

Tabor i technika

Pesa: Gama DualPower na ostatniej prostej [zdjęcia]

Pesa 19 lipca 2024

Czeski Orlen Unipetrol i Pesa z memorandum dotyczącym wodoru

Tabor i technika

Pierwsze spalinowe RegioFoxy Pesy w normalnej eksploatacji w Czechach

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

Pesa: Gama DualPower na ostatniej prostej [zdjęcia]

Tabor i technika

Pesa: Gama DualPower na ostatniej prostej [zdjęcia]

Pesa 19 lipca 2024

RegioFoxy z Pesy wożą kolejnych pasażerów

Tabor i technika

Nowe Twisty już na ulicach Wrocławia

Zintegrowany transport

Nowe Twisty już na ulicach Wrocławia

Jakub Rösler 24 czerwca 2024

Zobacz również:

Pesa: Gama DualPower na ostatniej prostej [zdjęcia]

Tabor i technika

Pesa: Gama DualPower na ostatniej prostej [zdjęcia]

Pesa 19 lipca 2024

Czeski Orlen Unipetrol i Pesa z memorandum dotyczącym wodoru

Tabor i technika

Pierwsze spalinowe RegioFoxy Pesy w normalnej eksploatacji w Czechach

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5