Do 26 stycznia można składać oferty w przetargu na dostawę 12 wodorowych zespołów trakcyjnych dla kolei rumuńskich. Niepowodzenie poprzednich przetargów skłoniło zamawiającego do zmniejszenia wymagań. Nadal jednak utrzymaniem taboru przez 15 lub nawet 30 lat ma zajmować się producent – informuje rumuński Urząd ds. Reformy Kolei (ARF).
Zasilane ogniwami wodorowymi pojazdy mają mieć 120 miejsc siedzących. ARF chce zamówić wraz z pojazdami usługę ich utrzymania przez 15 lat (zamówienie podstawowe) lub dwukrotnie dłużej (prawo opcji). Kosztorys inwestorski netto wynosi 1 596 354 562 lei (zakres podstawowy) lub 2 468 146 243 lei (zakres rozszerzony). W przeliczeniu na euro są to kwoty odpowiednio: ok. 319,3 mln i 493,6 mln.
ARF obniża wymagania
Jest to już trzecie podejście do przetargu na zakup taboru wodorowego, którego chęć Rumunia wyraziła
po raz pierwszy w maju 2022 r. Pierwsze postępowanie ogłoszono latem 2022 (ofert nie było), a drugie – w marcu 2023 r. W listopadzie ubiegłego roku zamawiający unieważnił jednak przetarg, ponieważ jedyna oferta (złożona przez konsorcjum z udziałem Alstomu) nie spełniała wymogów.
Warunki obecnego przetargu zostały znacząco zmienione. ARF zrezygnowała z zamawiania dostaw wodoru w ramach tego samego kontraktu, decydując się na budowę stacji zasilania osobno. Obniżono tez wymagany wskaźnik dostępności pojazdów w okresie gwarancji oraz utrzymania z 98 do 90% – ta pierwsza wartość została uznana za zbyt ryzykowną, biorąc pod uwagę skalę wyzwań związanych z nową wciąż technologią wodorową. Zmniejszono też wymaganą liczbę miejsc.
Zmienione w trzecim podejściu do zamówienia kryteria punktacji ofert obejmują cenę (70%), skrócenie terminu dostawy maksymalnie do 35 miesięcy (12%), podwyższenie deklarowanego wskaźnika dostępności (10% punktów) i zwiększenie liczby miejsc siedzących o kolejne 20 (8%).
W zakupie pomoże Unia EuropejskaWodorowe zespoły trakcyjne będą wykorzystywane do obsługi nieelektryfikowanych linii: Bukareszt – Pitesti – Slatina – Craiova (ze skróceniem części kursów do Pitesti), Bukareszt - Târgoviște, Pitesti – Curtea de Argeș oraz do bukareszteńskiego międzynarodowego portu lotniczego Henri Coandă. Podobnie jak w przypadku
innych przetargów taborowych ARF, przewoźnik, który będzie uruchamiał pociągi z wykorzystaniem jednostek wodorowych, zostanie wybrany w otwartym konkursie.
Zakup zostanie sfinansowany z unijnego Funduszu Odbudowy. Z puli przeznaczonych dla siebie środków
Rumunia korzysta już od przeszło roku.
Zdobyciem kontraktu może być zainteresowana Pesa. Producent – którego nowa platforma Regio160 została zaprojektowana z myślą o napędzie wodorowym –
odnosi ostatnio na rynku rumuńskim duże sukcesy.