Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Rumunia: Trzeci przetarg na wodorowe zespoły trakcyjne. Tym razem się uda?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
12-01-2024
Ostatnia modyfikacja:
11-01-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Rumunia: Trzeci przetarg na wodorowe zespoły trakcyjne. Tym razem się uda?
fot. AlstomZdjęcie ilustracyjne
Do 26 stycznia można składać oferty w przetargu na dostawę 12 wodorowych zespołów trakcyjnych dla kolei rumuńskich. Niepowodzenie poprzednich przetargów skłoniło zamawiającego do zmniejszenia wymagań. Nadal jednak utrzymaniem taboru przez 15 lub nawet 30 lat ma zajmować się producent – informuje rumuński Urząd ds. Reformy Kolei (ARF).

Zasilane ogniwami wodorowymi pojazdy mają mieć 120 miejsc siedzących. ARF chce zamówić wraz z pojazdami usługę ich utrzymania przez 15 lat (zamówienie podstawowe) lub dwukrotnie dłużej (prawo opcji). Kosztorys inwestorski netto wynosi 1 596 354 562 lei (zakres podstawowy) lub 2 468 146 243 lei (zakres rozszerzony). W przeliczeniu na euro są to kwoty odpowiednio: ok. 319,3 mln i 493,6 mln.

ARF obniża wymagania

Jest to już trzecie podejście do przetargu na zakup taboru wodorowego, którego chęć Rumunia wyraziła po raz pierwszy w maju 2022 r. Pierwsze postępowanie ogłoszono latem 2022 (ofert nie było), a drugie – w marcu 2023 r. W listopadzie ubiegłego roku zamawiający unieważnił jednak przetarg, ponieważ jedyna oferta (złożona przez konsorcjum z udziałem Alstomu) nie spełniała wymogów.

Warunki obecnego przetargu zostały znacząco zmienione. ARF zrezygnowała z zamawiania dostaw wodoru w ramach tego samego kontraktu, decydując się na budowę stacji zasilania osobno. Obniżono tez wymagany wskaźnik dostępności pojazdów w okresie gwarancji oraz utrzymania z 98 do 90% – ta pierwsza wartość została uznana za zbyt ryzykowną, biorąc pod uwagę skalę wyzwań związanych z nową wciąż technologią wodorową. Zmniejszono też wymaganą liczbę miejsc.

Zmienione w trzecim podejściu do zamówienia kryteria punktacji ofert obejmują cenę (70%), skrócenie terminu dostawy maksymalnie do 35 miesięcy (12%), podwyższenie deklarowanego wskaźnika dostępności (10% punktów) i zwiększenie liczby miejsc siedzących o kolejne 20 (8%).

W zakupie pomoże Unia Europejska

Wodorowe zespoły trakcyjne będą wykorzystywane do obsługi nieelektryfikowanych linii: Bukareszt – Pitesti – Slatina – Craiova (ze skróceniem części kursów do Pitesti), Bukareszt - Târgoviște, Pitesti – Curtea de Argeș oraz do bukareszteńskiego międzynarodowego portu lotniczego Henri Coandă. Podobnie jak w przypadku innych przetargów taborowych ARF, przewoźnik, który będzie uruchamiał pociągi z wykorzystaniem jednostek wodorowych, zostanie wybrany w otwartym konkursie.

Zakup zostanie sfinansowany z unijnego Funduszu Odbudowy. Z puli przeznaczonych dla siebie środków Rumunia korzysta już od przeszło roku.

Zdobyciem kontraktu może być zainteresowana Pesa. Producent – którego nowa platforma Regio160 została zaprojektowana z myślą o napędzie wodorowym – odnosi ostatnio na rynku rumuńskim duże sukcesy.
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Pora na duże prace modernizacyjne w metrze

Infrastruktura

Pora na duże prace modernizacyjne w metrze

Redakcja/inf. pras. 30 kwietnia 2024

PLK zbuduje trzy parkingi przy stacjach na linii radomskiej

Infrastruktura

PLK zbuduje trzy parkingi przy stacjach na linii radomskiej

inf. pras. PKP PLK, oprac. ms. 30 kwietnia 2024

Czy polski rynek zaleje cement z Ukrainy? Import wzrósł o 350 proc.

Infrastruktura

Zobacz również:

Trójmiejska SKM z rekordem przewozów. Ma pieniądze z KPO

Infrastruktura

Trójmiejska SKM z rekordem przewozów. Ma pieniądze z KPO

inf. pras. PKP SKM w Trójmieście , oprac. ms. 29 kwietnia 2024

Wodorowa Coradia iLint wozi pasażerów w kanadyjskim Quebecu

Tabor i technika

Rumunia chce kupić wodorowe zespoły trakcyjne za miliard euro

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

Pora na duże prace modernizacyjne w metrze

Infrastruktura

Pora na duże prace modernizacyjne w metrze

Redakcja/inf. pras. 30 kwietnia 2024

PLK zbuduje trzy parkingi przy stacjach na linii radomskiej

Infrastruktura

PLK zbuduje trzy parkingi przy stacjach na linii radomskiej

inf. pras. PKP PLK, oprac. ms. 30 kwietnia 2024

Czy polski rynek zaleje cement z Ukrainy? Import wzrósł o 350 proc.

Infrastruktura

Zobacz również:

Trójmiejska SKM z rekordem przewozów. Ma pieniądze z KPO

Infrastruktura

Trójmiejska SKM z rekordem przewozów. Ma pieniądze z KPO

inf. pras. PKP SKM w Trójmieście , oprac. ms. 29 kwietnia 2024

Wodorowa Coradia iLint wozi pasażerów w kanadyjskim Quebecu

Tabor i technika

Rumunia chce kupić wodorowe zespoły trakcyjne za miliard euro

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5