Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Rumunia. Duże zamówienia na tabor dzięki KPO. Startują Alstom i Pesa

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
03-03-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Rumunia. Duże zamówienia na tabor dzięki KPO. Startują Alstom i Pesa
Fot. Pesa
Jednym z największych beneficjentów KPO jest Rumunia. Tamtejsza kolej uruchamia kolejne inwestycje taborowe. Pierwsze składy już buduje w Chorzowie Alstom. O kolejne kontrakty francuski koncern rywalizuje z polską Pesą.

W ubiegłym roku Koleje Rumuńskie (CFR) kupiły w Alstomie łącznie 37 pociągów regionalnych Coradia Stream wraz z 15-letnim utrzymaniem. Niedawno wchodzący w skład miejscowego Ministerstwa Transportu i Infrastruktury Urząd Reformy Kolejowej (ARF) Urząd Reformy Kolejowej (ARF) odbył wizytę techniczną w fabryce Alstom w Chorzowie, gdzie produkowany są pierwsze dwa pociąg. Na testy do Rumunii mają przyjechać już tego lata. Pierwsze trzy Coradie mają zostać dostarczone do końca tego roku.

Nie tylko Chorzów korzysta na zakupach rumuńskiej kolei. Kontrakty na tamtejszym rynku podpisuje już giełdowa spółka ZUE, swój oddział otworzył również polski pool taborowy Cargounit.

Pesa prowadzi na punkty w dwóch przetargach

To nie koniec zakupów na tamtejszej kolei, która korzysta w pełni (z zablokowanych w Polsce) ze środków Krajowego Planu Odbudowy. Pod koniec stycznia ARF otworzył oferty w podzielonym na trzy części przetargu na 62 pociągi regionalne o szacunkowej wartości do 4,15 mld lei (ok. 4 mld złotych). Złożyły w nim oferty Alstom (oddziały rumuński i włoski) oraz polska Pesa.

Z kolei na początku tego tygodnia otwarto oferty w postępowaniu wartym od 1,2 do 2,37 lei netto (od 1,2 do 2,27 mld zł) na dostawę 20 pociągów dalekobieżnych. Ponownie konkurują w nim Pesa oraz Alstom. W obu kontraktach zapisano aż 15-letnie utrzymanie przez producenta z możliwością przedłużenia.

Według informacji “Rynku Kolejowego”, w obu postępowaniach na punkty wygrywa Pesa. Historia przetargów w Rumunii pokazuje jednak, że bardzo często dochodzi tam do długotrwałych procedur odwoławczych. Do wskazania wykonawcy jest jeszcze tak naprawdę dość daleko.

Kupią jeszcze 12 pociągów wodorowych

W przetargu Pesa zgłosiła pociągi ze swojej najnowszej platformy Regio160 (wersja regionalna) i InterRegio (wersja dalekobieżna). Byłyby zatem podobne jednostki do tych, które wejdą wkrótce do eksploatacji w Czechach.

Kolejnym projektem taborowym do realizacji w Rumunii z KPO jest zakup 12 pociągów zasilanych z ogniw wodorowych wraz z 15-letnim utrzymaniem i dostawą wodoru. W pierwszym przetargu nie wpłynęła żadna oferta, ale ARF nie rezygnuje. Trwają konsultacje rynkowe przed kolejnym postępowaniem, w których biorą udział Alstom, Siemens Pesa i rumuński Reloc.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Małopolska przebija Mazowsze. Chce kupić nawet 56 nowych pociągów

Tabor i technika

Małopolska przebija Mazowsze. Chce kupić nawet 56 nowych pociągów

Jakub Madrjas 20 czerwca 2023

ProKolej: Bałagan w kryteriach konkursu taborowego CUPT

Prawo i polityka

Szykują wsparcie dla ERTMS i intermodalu z KPO

Prawo i polityka

Szykują wsparcie dla ERTMS i intermodalu z KPO

Jakub Madrjas 24 kwietnia 2023

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Małopolska przebija Mazowsze. Chce kupić nawet 56 nowych pociągów

Tabor i technika

Małopolska przebija Mazowsze. Chce kupić nawet 56 nowych pociągów

Jakub Madrjas 20 czerwca 2023

ProKolej: Bałagan w kryteriach konkursu taborowego CUPT

Prawo i polityka

Szykują wsparcie dla ERTMS i intermodalu z KPO

Prawo i polityka

Szykują wsparcie dla ERTMS i intermodalu z KPO

Jakub Madrjas 24 kwietnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5