Jednym z największych beneficjentów KPO jest Rumunia. Tamtejsza kolej uruchamia kolejne inwestycje taborowe. Pierwsze składy już buduje w Chorzowie Alstom. O kolejne kontrakty francuski koncern rywalizuje z polską Pesą.
W ubiegłym roku Koleje Rumuńskie (CFR)
kupiły w Alstomie łącznie 37 pociągów regionalnych Coradia Stream wraz z 15-letnim utrzymaniem. Niedawno wchodzący w skład miejscowego Ministerstwa Transportu i Infrastruktury Urząd Reformy Kolejowej (ARF) Urząd Reformy Kolejowej (ARF) odbył wizytę techniczną w fabryce Alstom w Chorzowie, gdzie produkowany są pierwsze dwa pociąg. Na testy do Rumunii mają przyjechać już tego lata. Pierwsze trzy Coradie mają zostać dostarczone do końca tego roku.
Nie tylko Chorzów korzysta na zakupach rumuńskiej kolei. Kontrakty na tamtejszym rynku
podpisuje już giełdowa spółka ZUE, swój oddział otworzył również
polski pool taborowy Cargounit.
Pesa prowadzi na punkty w dwóch przetargach
To nie koniec zakupów na tamtejszej kolei, która korzysta w pełni (z zablokowanych w Polsce) ze
środków Krajowego Planu Odbudowy. Pod koniec stycznia ARF otworzył oferty w podzielonym na trzy części przetargu na 62 pociągi regionalne o szacunkowej wartości do 4,15 mld lei (ok. 4 mld złotych). Złożyły w nim oferty Alstom (oddziały rumuński i włoski) oraz polska Pesa.
Z kolei na początku tego tygodnia otwarto oferty w postępowaniu wartym od 1,2 do 2,37 lei netto (od 1,2 do 2,27 mld zł) na dostawę 20 pociągów dalekobieżnych. Ponownie konkurują w nim Pesa oraz Alstom. W obu kontraktach zapisano aż 15-letnie utrzymanie przez producenta z możliwością przedłużenia.
Według informacji “Rynku Kolejowego”, w obu postępowaniach na punkty wygrywa Pesa. Historia przetargów w Rumunii pokazuje jednak, że bardzo często dochodzi tam do długotrwałych procedur odwoławczych. Do wskazania wykonawcy jest jeszcze tak naprawdę dość daleko.
Kupią jeszcze 12 pociągów wodorowych
W przetargu Pesa zgłosiła pociągi ze swojej najnowszej platformy Regio160 (wersja regionalna) i InterRegio (wersja dalekobieżna). Byłyby zatem
podobne jednostki do tych, które wejdą wkrótce do eksploatacji w Czechach.
Kolejnym projektem taborowym do realizacji w Rumunii z KPO jest zakup 12 pociągów zasilanych z ogniw wodorowych wraz z 15-letnim utrzymaniem i dostawą wodoru. W pierwszym przetargu nie wpłynęła żadna oferta, ale ARF nie rezygnuje. Trwają konsultacje rynkowe przed kolejnym postępowaniem, w których biorą udział Alstom, Siemens Pesa i rumuński Reloc.