Koleje Rumuńskie zwiększają zamówienie w Alstomie. Do zamówienia podstawowego u producenta domówiono jeszcze 17 zespołów trakcyjnych. Łącznie CFR (Koleje Rumuńskie) będą miały 37 Coradii Stream.
Podstawową umowę na zakup 20 zespołów trakcyjnych Coradia Stream podpisano w Bukareszcie w marcu 2022. Wówczas zamówiono ich 20 i od razu zasugerowano, że możliwy będzie zakup kolejnych pojazdów tego typu w opcji. W drugiej połowie września klamka zapadła i zarząd CFR poinformował o zakończeniu negocjacji z Alstomem w sprawie produkcji kolejnych 17 pojazdów. Kontrakt zawiera też zapis o 15-letnim serwisie pojazdów pod okiem specjalistów z Alstomu. Cały kontrakt jest teraz wart 480 mln euro.
Pierwsza z Coradii ma być dostarczona z końcem 2023 roku, a komplet 37 pojazdów – do końca 2024 roku. Zakup jest możliwy dzięki unijnym środkom (program Jaspers) i finansowaniu państwa.
Coradie Stream dla Rumunów będą budowane z dość bogatym wyposażeniem – otrzymają m.in. wygodne fotele i liczne półki na bagaż, a także czytelną informację pasażerską. Będą miały precyzyjny system zliczania pasażerów oraz ETCS poziomu 2, pojadą z prędkością do 160 km/h. Koleje Rumuńskie będą je wykorzystywać do wykonywania połączeń kategorii Regional Express i InterRegio, czasami na bardzo dalekich trasach przez cały kraj, takich jak Bukareszt – Timiszoara, Bukareszt – Suczawa, Bukareszt – Arad czy Kluż – Jassy.
To budzi kontrowersje jeszcze większe niż użycie Flirtów Stadlera na bardzo długich trasach krajowych PKP Intercity (polskie pociągi także bazują na regionalnej platformie, jednak są dłuższe, mają równą podłogę, sporo miejsce siedzących kosztem przedsionków, zadbano w nich o przedział barowy). Coradie będą bowiem miały sporą liczbę dwuskrzydłowych drzwi, różne poziomy podłogi, nie można będzie ich skrócić ani rozszerzyć o wagon (będą 6-członowe), nie będzie w nich wagonu restauracyjnego. Nie będzie w nich przedziałów, a jedynie przestrzeń otwarta. Warto zaznaczyć, że Alstom buduje Coradie Stream także w wersji dalekobieżnej, dla Holendrów i Belgów. Przestrzeń w tych pociągach
zaaranżowana jest jednak diametralnie inaczej, pomimo tego, że będą kursować na krótszych trasach.