Utrzymywane od kilku lat ograniczenia w ruchu pomiędzy Polską a Białorusią są niejednolite dla różnych środków transportu. O ile przewoźnicy kolejowi nie mogą uruchamiać połączeń pasażerskich w relacjach międzynarodowych, nie ma przeszkód, by regularne kursy obsługiwano autobusem. Aktualny stan prawny rząd tłumaczy głównie względami bezpieczeństwa.
Duże ograniczenia w komunikacji kolejowej pomiędzy Polską a Białorusią wprowadzono w 2020 r. na początku pandemii koronawirusa. Na mocy różnych rozporządzeń ministra spraw wewnętrznych i premiera wstrzymana została obsługa pasażerów na wszystkich kolejowych przejściach granicznych. W relacjach międzynarodowych mogły – i wciąż mogą – kursować pociągi towarowe. Choć część przepisów przestała już obowiązywać, zakaz uruchamiania pociągów pasażerskich jest utrzymany do dziś.
MI: Nie ma sankcji dot. ruchu autobusowego
Mimo zakończenia pandemii polskie władze wskazywały bowiem na inne zagrożenie bezpieczeństwa – napiętą sytuację na polsko-białoruskiej granicy państwowej związaną z licznymi próbami jej nielegalnego przekraczania. Podczas gdy na stacjach granicznych w Terespolu i Kuźnicy nie odprawia się więc pasażerów, transport zbiorowy w relacji Polska – Białoruś wciąż funkcjonuje. Nadal obsługiwane są bowiem linie autobusowe, w tym dalekobieżne połączenia np. z Warszawy do Mińska.
Na początku roku MSWiA poinformowało, że rewizją przepisów w zakresie ruchu pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a Republiką Białorusi zajmie się nowy Międzyresortowy Zespół ds. Migracji. Na razie wznowienia pasażerskich przewozów kolejowych nie spodziewa się jednak resort organizujący do 2020 r. międzynarodowe połączenia dalekobieżne. – Kwestie czasowego zawieszenia lub ograniczenia ruchu granicznego na przejściach granicznych są w kompetencji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji – powiedziała nam Anna Szumańska, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury. Dodała, że przewozy drogowe osób nie są objęte sankcjami Unii Europejskiej wobec Białorusi, stąd też mogą funkcjonować połączenia autobusowe.
MSWiA: Przewoźnicy drogowi także stykają się z ograniczeniami
– Ograniczenia w ruchu granicznym dotyczą zarówno drogowych, jak i kolejowych przejść granicznych – podkreśla natomiast Jacek Dobrzyński, rzecznik prasowy Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. Przypomina bowiem, że autobusy mogą wjeżdżać z Polski na Białoruś i z powrotem tylko poprzez przejście Terespol – Brześć. Pozostałe obiekty są aktualnie nieczynne również w transporcie indywidualnym.
Kwestia wznowienia ruchu osób na zamkniętych kolejowych i drogowych przejściach granicznych ma być przy tym przedmiotem monitorowania Międzyresortowego Zespołu ds. Zintegrowanego Zarządzania Granicą Państwową, jaką ostatecznie przyjął nazwę. – Obok priorytetowych zagadnień ochrony bezpieczeństwa państwa i granicy RP kluczowym dla rozstrzygnięcia powyższej kwestii pozostaje stanowisko ministra spraw zagranicznych. Odpowiada on za kształtowanie polityki zagranicznej i ochronę państwa w relacjach z innymi krajami – stwierdza nasz rozmówca.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.