Premiera technologii Contrack podczas wrześniowych targów Trako stała się inspiracją do dialogu technicznego z branżą, skutkującego konkretnymi propozycjami nowych rozwiązań w obszarze dedykowanych prefabrykatów tramwajowych.
Jak tłumaczy Grupa KZN Bieżanów, punktem wyjścia dla technologii Contrack była prefabrykacja rozjazdów tramwajowych, czyli spójne technologicznie rozwiązanie integrujące betonowe płyty do nawierzchni wspólnej z jezdnią ze stalową konstrukcją rozjazdu, zarówno pod względem procesu produkcji, logistyki, prac budowalnych, jak i procesów utrzymaniowych. – Dziś jesteśmy z naszym projektem dużo dalej niż w kwietniu, gdy zabudowywaliśmy prototyp prefabrykowanych płyt rozjazdowych w Bytomiu. Poczynając od targów TRAKO, trwają nieustające „konsultacje” z projektantami, wykonawcami, a przede wszystkim zarządcami sieci tramwajowych. – mówi Grzegorz Leszczyński, wiceprezes Grupy KZN Bieżanów. – W ciągu tych kilkunastu tygodni rozmawialiśmy już z przedstawicielami podmiotów odpowiedzialnych za rozwój i utrzymanie infrastruktury tramwajowej w Gdańsku, Olsztynie, Krakowie i na Śląsku – dodaje Leszczyński.
Na kanwie prezentacji możliwości produkcyjnych i logistycznych, a także rozwiązań stosowanych przy projektowaniu, wytwarzaniu i zabudowie prefabrykatów Contrack, prowadzone były dyskusje o kierunkach dalszego rozwoju tej technologii. – Dziś nie mówimy już tylko o prefabrykatach rozjazdowych. Na bazie zgłaszanych potrzeb opracowane mamy rozwiązania dedykowane dla nietypowych, długich przejazdów i zabudowy w łukach czy umożliwiające prefabrykację przyrządów wyrównawczych. Powstały także elementy systemu ułatwiające łączenie prefabrykatów w istniejącą infrastrukturę. – zaznacza Dorota Błaszkiewicz-Juszczęć, współkoordynująca rozwój palety produktów Contrack z ramienia KZN Rail, nawiązując tym samym do wstawki międzysystemowej, usprawniającej proces spawania szyn czy płyt integracyjnych wykonywanych na specjalny wymiar, dających możliwość precyzyjnego uzupełnienia nawierzchni drogowo-szynowej między standardowymi prefabrykatami toru szlakowego a dedykowanymi płytami Contrack.
– Wśród wyzwań, z jakimi musieliśmy się zmierzyć, było także dostosowanie naszych prefabrykatów do wymagań stawianych zarówno przez krajowych, jak i zagranicznych systemów sterowania rozjazdami, stosowanych w naszym kraju, o różnych klasach zabezpieczeń. Aby zapewnić prawidłową ich prace zastosowaliśmy zbrojenie hybrydowe płyt prefabrykowanych tj. łączące klasyczne zbrojenie przy użyciu prętów stalowych z prętami kompozytowymi – podkreśla Tomasz Bis reprezentujący KZN Rail, odpowiedzialny za ewolucję procesów produkcyjnych prefabrykatów Contrack. – Natomiast rozwiązaniem które wyraźnie zwiększyło dokładność i estetykę wykonywania dedykowanych kanałów szynowych jest zastąpienie modelu wykonywanego ze sklejki drewnianej, modelem wycinanym precyzyjnie z bloków styropianowych przy pomocy trójwymiarowych ploterów termicznych. – dopowiada Tomasz Bis.
Jak dodaje KZN Bieżanów, dobre wykorzystanie czasu swoistego dialogu technicznego z branżą, umożliwi w nadchodzących miesiącach zastosowanie elementów technologii Contrack u kolejnych zarządców sieci tramwajowych w Polsce, a w przyszłości także zagranicą.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.