Transport kolejowy aktualnie uważany jest za ten rodzaj komunikacji, który najmniej ingeruje w środowisko naturalne. W przeszłości sytuacja ta z pewnością wyglądała inaczej. W czasie rewolucji przemysłowej w XVIII wieku na szeroką skalę zaczęto wykorzystywać maszynę parową. Powstały pierwsze parowozy, które do atmosfery emitowały duże ilości gazów.
Transport drogowy wpływać może negatywnie na gleby położone w pobliżu dróg. Związane jest to z depozycją cząstek zanieczyszczeń z atmosfery oraz z wód. Duże zagrożenie stanowi tutaj ołów oraz inne metale ciężkie, które absorbowane są przez rośliny. Również dwutlenek siarki i dwutlenek azotu stanowią duże zagrożenie dla gleb.
Bezpośredni dopływ zanieczyszczeń pochodzących z transportu drogowego do wód powierzchniowych jest stosunkowo niewielki i występuje jedynie w miejscach, w których infrastruktura komunikacyjna graniczy bezpośrednio ze zbiornikami i ciekami wodnymi. Istotnym źródłem zanieczyszczeń wód są szczególnie spływy powierzchniowe z dróg, występujące po większych opadach deszczu. Tą drogą do wód oraz gleb dostają się przede wszystkim metale ciężkie (kadm, ołów, miedź, cynk), a także substancje ropopochodne oraz środki chemiczne stosowane przez drogowców w okresie zimowym. Bardzo trudno określić wielkość wpływu, jaki transport drogowy ma na poszczególne komponenty środowiska przyrodniczego. Można jedynie wyznaczyć miejsca, w których występują zagrożenia negatywnymi oddziaływaniami transportu. Mimo tak drastycznej oceny transportu drogowego na środowisko, musimy pamiętać, że działania innowacyjne oraz postęp naukowo-techniczny prowadzą do poprawy stanu technicznego pojazdów drogowych (katalizatory), a tradycyjne paliwa zastępowane są przez bardziej ekologiczne i przyjazne środowisku substancje.
Transport kolejowy aktualnie uważany jest za ten rodzaj komunikacji, który najmniej ingeruje w środowisko naturalne. W przeszłości sytuacja ta z pewnością wyglądała inaczej. W czasie rewolucji przemysłowej w XVIII wieku na szeroką skalę zaczęto wykorzystywać maszynę parową. Powstały pierwsze parowozy, które do atmosfery emitowały duże ilości gazów. W czasach tych mało kto liczył się z ochroną przyrody, ważniejszy stał się rozwój gospodarczy państw. Dziś stara się to połączyć. Większość państw rozwija się w myśl rozwoju zrównoważonego. Jak podaje raport opracowany w 1987 roku przez WCED (the World Commission on Environment and Development) rozwój zrównoważony to taki, w którym potrzeby obecnego pokolenia mogą być zaspokojone bez umniejszania szans przyszłych pokoleń na ich zaspokojenie. Niewątpliwie podnoszenie poziomu życia, a co za tym idzie rozwój gospodarczy państw, powinno ściśle wiązać się z poszanowaniem praw przyrody.
To fragment artykułu. Cały artykuł w najnowszym numerze miesięcznika "Rynek Kolejowy" 4/2012. Zapraszamy do prenumeraty lub salonów Empik. Prenumerata dla studentów ze specjalną zniżką 50 procent!!!