Jeszcze tylko przez kilka dni potrwa rejestracja uczestników konferencji „Transport bez granic”, która odbędzie się w Szczecinie w dniach 17-19 maja. Będzie to trzecie wydarzenie zainicjowane przez Fundację „Pro Kolej” z cyklu „Kolejowe przejścia graniczne”, poświęcone rozwojowi transportu intermodalnego i perspektywom zwiększenia roli kolei w międzynarodowych przewozach towarów.
Dwie poprzednie edycje poświęcone były przewozom na kierunku wschód-zachód. Najbliższa skupi się na korytarzach północ-południe. Choć trwająca wciąż wojna w Ukrainie pokazała jak to jest ważny strategicznie obszar, nie chcemy tracić z oczu relacji istotnych m.in. dla naszych portów – wyjaśnia prezes Fundacji „Pro Kolej” dr Jakub Majewski – w tym zyskującego na znaczeniu korytarza Bałtyk – Adriatyk. Ma on bowiem podstawowe znaczenie dla współpracy transportowej krajów Grupy Wyszehradzkiej i Inicjatywy Trójmorza”.
Przewodnimi tematami tegorocznej konferencji „Transport bez granic” będą: lądowo-morskie łańcuchy logistyczne oraz współpraca transportu kolejowego z branżą morską, prognozy rozwoju przewozów w korytarzach północ-południe, kierunki rozwoju przewozów towarowych, uwarunkowania logistyki międzynarodowej, w tym stan infrastruktury terminalowej i portowej.
Ze względu na lokalizację w województwie zachodniopomorskim kluczowymi partnerami konferencji są władze regionu, szczecińskie uczelnie i zespół portów Szczecin-Świnoujście. Wybór ten nie jest przypadkowy, bo na tutejszych terminalach w 2022 r. przeładowano ponad 36,7 mln ton ładunków, co oznaczało wzrost o blisko 11 procent w stosunku do roku 2021 i aż o 72% w porównaniu z rokiem 2011. Wzrost masy obsługiwanych ładunków zwiększył zapotrzebowanie na powiązane łańcuchy logistyczne, w tym przewozy kolejowe.
Po wielu latach stagnacji w województwie ruszył szereg inwestycji zwiększających możliwości przeładunkowe portów i ich atrakcyjność dla operatorów logistycznych. Dzięki inwestycjom PKP PLK S.A. poprawiono dostęp do portów i terminali. W przypadku Szczecina, położono 61 km torów i 177 rozjazdów, oddano do użytku nowy most i 3 wiadukty. W Świnoujściu udostępniono przewoźnikom 35 km torów i 108 rozjazdów. Rozwieszono również 34 km sieci trakcyjnej. Działania na rzecz bezpieczeństwa zmaterializowały się poprzez przebudowę systemów sterowania ruchem i budowę 12 przejazdów kolejowo-drogowych w Szczecinie i 10 w Świnoujściu. Równolegle duże inwestycje realizowali również zarządcy dróg kołowych i wodnych.
Rezultaty kampanii inwestycyjnej i ich skutek w postaci zupełnie nowych możliwości wykorzystania korytarza północ-południe będą głównymi tematami prezentacji i debat podczas szczecińskiej konferencji. Głos w tej dyskusji zabiorą przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, Urzędu Transportu Kolejowego, Urzędu Morskiego, Wód Polskich, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., a także przedsiębiorcy i przewoźnicy.
Szczegóły programu konferencji oraz formularz umożliwiający zarejestrowanie udziału dostępne są na stronie
https://kolej365.pl/transport-bez-granic.
Konferencję honorowym patronatem objęli: Ministerstwo Infrastruktury, Wojewoda zachodniopomorski, Marszałek woj. zachodniopomorskiego, Politechnika Morska w Szczecinie, Uniwersytet Szczeciński, Urząd Morski w Szczecinie, Urząd Transportu Kolejowego, Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Port Szczecin-Świnoujście, Polska Izba Spedycji i Logistyki, Izba Gospodarcza Transportu Lądowego, Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP, Instytut Kolejnictwa, Poznański Instytut Technologiczny sieci „Łukasiewicz”, Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych oraz PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Partnerem Strategicznym wydarzenia jest DB Port Szczecin, Partnerem Głównym – CTL Logistics, a Partnerami Wspierającymi: CAPTRAIN i INTERMODAL, Kolej Bałtycka, Oltis Polska i Marsh.