Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Rozporządzenie w sprawie świadectwa maszynisty opublikowane

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
08-11-2023
Ostatnia modyfikacja:
08-11-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Rozporządzenie w sprawie świadectwa maszynisty opublikowane
fot. Newagzdjęcie ilustracyjne
Na zakończenie kadencji Ministerstwo Infrastruktury zdążyło opublikować długo oczekiwaną nowelizację przepisów w sprawie świadectwa maszynisty. Ma skrócić czas przygotowań do zawodu a dzięki temu - zmniejszyć lukę kadrową na rynku. 

Przewoźnicy kolejowi i organizacje branżowe od wielu lat apelowały o zmiany w systemie szkolenia kandydatów na maszynistów. Jak podkreślano, dotychczasowe regulacje są archaiczne, oderwane od obecnych realiów i nieefektywne, co jest bardzo szkodliwe szczególnie w sytuacji, w której na rynku brakuje setek, albo i tysięcy prowadzących pociągi – o czym wiadomo wręcz od dekady

Przepisy wyjęte z zamrażarki

Organizacje branżowe podkreślały, że przewidziane szkolenia są przewlekłe i nieefektywne, a system nie uwzględnia sytuacji, kiedy kandydat na maszynistę posiada już doświadczenie w innych zawodach kolejowych itd. 

Z dużą nadzieją rynek przyjął skierowanie na początku czerwca tego roku do konsultacji publicznych projektu nowelizacji rozporządzenia w sprawie świadectwa maszynisty, ale gotowy do podpisu dokument... utknął na wiele miesięcy bez podania przyczyn. Ostatecznie jednak rozporządzenie zostało przyjęte 20 października i opublikowane 7 listopada. Wejdzie w życie za 14 dni, czyli w najkrótszym możliwym terminie. 

Wciąż nie opublikowano za to kolejnego przyjętego ostatnio rozporządzenia, podnoszącego do 160 km/h prędkość pociągów z jednym maszynistą na pokładzie bez kontroli systemu ETCS. Ma się to jednak stać w najbliższych dniach.

Co zmiana oznacza w praktyce?


Według projektodawców zmiana rozporządzenia w sprawie świadectwa maszynisty jest niejako kolejnym obliczem reformy szkolenia maszynistów i częściowo dostosowującym przepisy do szerszych zmian związanych z Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów działającym przy Prezesie UTK. - Nie ulega wątpliwości, że rozporządzenie zdecydowanie zmniejsza liczbę godzin szkolenia dla kandydata na maszynistę i powinno skrócić czas niezbędny do przygotowania do zawodu - komentuje dr Michał Zięba, partner zarządzający kancelarii Hanton 

Jak dodaje, skrócenie czasu szkolenia jest dosyć znaczące – na przykład dla kategorii A1+B1 (czyli najbardziej kompleksowych uprawnień) doszło do zmniejszenia konieczności szkolenia praktycznego z 1420 godzin do 800 godzin czyli prawie o 44 %. - Na pewno skrócenie czasu szkolenia maszynisty wychodzi naprzeciw oczekiwaniom i potrzebom rynku - przyznaje radca prawny.

- Z uzasadnienia do projektu wynika, że Ministerstwo przed zaproponowaniem zmian legislacyjnych przeprowadziło pewnego rodzaju analizę ryzyka tych zmian i ich wpływu na bezpieczeństwo systemu kolei. To ciekawe i odpowiedzialne zachowanie MI. Mam nadzieję, że stanie się dobrą praktyką w przypadku zmian legislacyjnych, które mają systemowe znaczenie i znaczący wpływ na bezpieczeństwo - podsumowuje dr Zięba.


Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5