W przyszłym miesiącu mają ruszyć prace infrastrukturalne w Rypinie i na trasie Brodnica – Sierpc. Dzięki nim wzrośnie przepustowość linii nr 33, a wkrótce wyjechać mają na nią pociągi regionalne. Przejezdność odcinka została przywrócona w 2021 r.
Trzy lata temu PKP PLK przeprowadziły remont linii kolejowej nr 33 Kutno – Brodnica na jej północnym, łączącym województwa mazowieckie i kujawsko-pomorskie odcinku Sierpc – Brodnica. Po zakończeniu prac trasą kursuje TLK „Flisak” z Katowic do Gdyni, nie uruchomiono natomiast pociągów regionalnych. Wykorzystanie infrastruktury pozostaje więc niewielkie. Zarządca zapowiedział jednak w 2023 r. kolejne prace, które mają wpłynąć na rozwój oferty przewoźników.
Rypin odzyskuje rangę stacji
Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego jest bowiem zainteresowany finansowaniem kursów relacji Brodnica – Rypin. Dawna stacja w Rypinie ma jednak obecnie status przystanku, co sprawia, że nie można tam rozpoczynać ani kończyć biegu pociągów. Niebawem ma rozpocząć się odbudowa układu stacyjnego, która zlikwiduje to ograniczenie. – Zbudowany zostanie nowy peron, a obecny będzie zmodernizowany. Zapewnimy wygodne dojścia dla podróżnych o ograniczonych możliwościach poruszania się, a wysokie konstrukcje peronów ułatwią wsiadanie do pociągów – opisuje Przemysław Zieliński z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
Na peronach zamontowane ma zostać standardowe wyposażenie (ławki, wiaty, gabloty itp.). Z perspektywy oczekiwań województwa kluczowa wydaje się zaś planowana przebudowa układu torowego stacji. Parametry techniczne mają pozwalać na ruch pociągów towarowych z prędkością do 100 km/godz., a pasażerskich – do 120 km/godz. W dającej się przewidzieć przyszłości wszystkie kursy będą jednak mieć w Rypinie wyznaczony postój.
– Będzie też bezpieczniej na styku dróg i torów – zapewnia nasz rozmówca. Zmodernizowane mają być dwa przejazdy: w ciągu ul. Mławskiej i na drodze wewnętrznej łączącej ul. Gałczyńskiego z terenami przemysłowymi. Zamontowane mają zostać sygnalizatory i rogatki. Na samej stacji przebudowane ma zostać przejście dla pieszych, stworzone zostanie też dojście do peronu nr 2.
Prace potrwają prawie dwa lata
Zmiany obejmą także sterowanie ruchem na całym odcinku Sierpc – Rypin – Brodnica. – Ruch na stacji Rypin będzie sterowany z Brodnicy - usłyszeliśmy w PKP PLK. Wykonawca inwestycji, ZRK DOM, ma rozpocząć prace budowlane w październiku tego roku.
– Zakończenie inwestycji planowane jest w czerwcu 2026 r. – informuje Przemysław Zieliński. Realizacja robót będzie kosztować 40,4 mln zł netto. Jest ona elementem szerszego programu unijnego poświęconego likwidacji tzw. wąskich gardeł na sieci kolejowej. Dotacja z KPO ma wynieść do 100 proc. Wartości zadania.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.