Drugie przejście podziemne na stacji Warszawa Gdańska ułatwi przesiadki między pociągami a metrem, tramwajami i autobusami. PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczynają pierwsze roboty przy budowie obiektu. Przez cały czas trwania inwestycji zapewniony będzie przejazd pociągów przez stację. Roboty będą wiązały się z czasowym wyłączeniem peronów dla obsługi podróżnych.
Wykonawca zgromadził materiały, ciężki sprzęt oraz przygotował plac budowy. PKP PLK mają już pozwolenie na budowę i mogą startować z właściwymi robotami na stacji Warszawa Gdańska. Powstanie nowe – drugie – ok. 150-metrowe przejście podziemne, które usprawni ruch podróżnych na stacji oraz ułatwi przesiadki między koleją a komunikacją miejską – w tym przede wszystkim na metro. Drugi tunel powstanie równolegle i bardziej na zachód od obecnie funkcjonującego.
Prace rozpoczną się od strony budynku dworca i w pierwszej kolejności obejmą peron nr 2, który od 24 września został wyłączony z użytku. Firma PORR S.A. zabezpieczy sieć trakcyjną oraz zdemontuje ok. 50 metrów dwóch przebiegających w tym miejscu torów, a także fragment samego peronu – mniej więcej na szerokość przyszłego przejścia pod torami. Po tych pracach wykonawca przystąpi do wbijania w grunt stalowych ścianek szczelnych, które zabezpieczą po bokach planowany w tym miejscu wykop. Kolejny etap to wybudowanie specjalnych stalowych konstrukcji odciążających, na których wykonawca ułoży na nowo tory. Cała operacja potrwa ok. miesiąca, a dzięki zastosowanej technologii, dalsze prace będą mogły toczyć się już bez konieczności wstrzymywania ruchu pociągów.
materiały PKP PLK
W następnych etapach takie same prace przewidziano kolejno dla pozostałych peronów i torów w kierunku ul. Ks. Romana Indrzejczyka. Roboty będą wiązały się z czasowym wyłączeniem peronów dla obsługi podróżnych. Zmiany te będą uwzględnione w rozkładzie jazdy pociągów. Dodatkowo PKP PLK proszą pasażerów o zwracanie uwagi na wygłaszane komunikaty i te prezentowane na wyświetlaczach.
Nowe przejście podziemne zapewni lepszy dostęp na perony oraz do komunikacji miejskiej. Wejście do niego po północnej stronie zaplanowane jest od strony Żoliborza z ul. Ks. Romana Indrzejczyka, gdzie powstaną schody oraz winda. Obiekt zostanie poprowadzony pod całą stacją i po południowej stronie zostanie połączony z dotychczasowym przejściem podziemnym w okolicach budynku dworca i wejścia do metra. Powstanie także wyjście z tunelu ze schodami oraz windą, które umożliwi podróżnym przedostanie się bezpośrednio w kierunku ul. Kłopot i dalej do galerii handlowej.
Tunel będzie miał 9,5 metra szerokości a wyjścia na perony nr 2, 3 i 4 wyposażone zostaną w schody ruchome. Dostępność dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się zapewnią windy. Dla podróżnych zaplanowane są także nowe zadaszenia wszystkich peronów. Długie wiaty – znane m.in. z linii obwodowej – ochronią przed zmiennymi warunkami atmosferycznymi podczas oczekiwania na pociąg.
Lepszą obsługę podróżnych zapewni dodatkowe wydłużenie peronu nr 5. W efekcie obiekt będzie miał 300 metrów i umożliwi zatrzymywanie się przy nim dłuższych składów. Nowy system informacji pasażerskiej, w tym nowe wyświetlacze i nagłośnienie na całej stacji, lepiej poinformują podróżnych o przyjazdach i odjazdach pociągów.
Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na stacji Warszawa Gdańska za ok. 80 mln zł netto jest realizowana ze środków budżetowych. Zakończenie zasadniczych prac i udostępnienie nowego przejścia podziemnego oraz nowych rozwiązań na peronach planowane jest do końca 2025 roku.