Dziś w Warszawie odbywa się Forum Inwestycji Tramwajowych. Wydarzenie towarzyszy wczorajszemu Kongresowi Transportu Publicznego i poświęcone jest poszukiwaniu efektywności w transporcie publicznym.
Forum Inwestycji Tramwajowych to jedna z najważniejszych imprez poświęconych branży tramwajowej w Polsce. Organizuje Wydawnictwo Rynek Kolejowy. Partnerzy strategiczni to: Tramwaje Warszawskie i ZTM Warszawa. Wśród tematów, które zostaną podjęte podczas Forum, znalazły się kwestie związane z rolą tramwajów w zintegrowanym systemie transportu w aglomeracjach, szanse urbanizacyjne pojawiające się w związku z budową nowych tras tramwajowych oraz sposoby długoterminowego planowania inwestycji tramwajowych. Przedstawione również zostaną przykłady zrealizowanych i planowanych przedsięwzięć w tej sferze - z Warszawy, Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej, Częstochowy, Poznania i Gdańska.
Wśród prelegentów znajdują się: prezes Tramwajów Warszawskich Krzysztof Karos, prezes Tramwajów Śląskich Tadeusz Freisler, dr Michał Beim z Instytutu Sobieskiego, Jerzy Dobaczewski, dyrektorzy ZTM Gdańsk i ZTM Poznań, a także przedstawiciele PKM, MPK Wrocław, UM Częstochowy, Szczecina i Olsztyna, Instytutu Elektrotechniki i Politechniki Wrocławskiej. Forum zamknie debata na temat społecznego znaczenia inwestycji tramwajowych, w której wezmą udział m. in. prezydent Krakowa, prezes MPK Częstochowa, prezydent Olsztyna, czy prezes firmy Tines.
Pierwszą część, poświęconą roli szynowego transportu publicznego rozpoczął Marcin Kozoń z warszawskiego Zarządu Transportu Miejskiego. Kozoń swrócił uwagę, że sieć tramwajowa w Warszawie pokrywa właściwie wszystkie najgęściej zaludnione obszary Warszawy. Udowadniał też, że sieć tramwajowa jest dobrze rozwinięta w centrum miasta, gdzie na ciągach typu al. Jerozolimskie czy trasa W-Z, tramwaje kursują w szczycie praktycznie co minutę, a wszystkie dworce kolejowe są obsługiwane komunikacją tramwajową. Dodatkowym atutem jest obsługa wielu stacji metra. – Szczególnym przypadkiem jest tu węzeł Młociny, który w najwyższym stopniu integruje metro, autobusy i tramwaje – zaznaczył. Wyraził też nadzieję, że sukcesem będzie planowany węzeł przy końcowym przystanku linii na Gocław, wzorowany na rozwiązaniach niemieckich.