Cięższe i dłuższe pociągi sprawniej pojadą przez Śląsk dzięki przebudowie stacji towarowej Katowice Szopienice Północne. W listopadzie rozpoczęły się prace konsorcjum którego liderem jest KZN Rail.
W listopadzie rozpoczęły się pierwsze prace na stacji Katowice Szopienice Północne, poprzedzone etapem projektowania. Inwestycja zwiększy przepustowość na terenie Katowickiego Węzła Kolejowego. Więcej pociągów towarowych będzie mogło przejechać przez stację, a przez to zwiększy się efektywność kolei. Będą mogły przejechać cięższe i dłuższe składy, do 750 metrów. Wykonawcą jest konsorcjum KZN Rail (lider) oraz Tor Mysłowice, Nowak Mosty i Elkol.
Prace rozpoczęły się od przygotowania stacji do utrzymania ciągłości ruchu towarowego w okresie przebudowy. Dostosowano odpowiednio tor, sieć trakcyjną i urządzenia srk. Równocześnie wykonawca prowadzi demontaż starych torów i sieci trakcyjnej. Przygotowywany jest teren pod budowę nowego układu torowego.
Będą wymienione tory i rozjazdy. Pociągi pojadą szybciej, a ich prędkość wzrośnie dwukrotnie - do 80 km/h. Sprawniejszy przejazd składów towarowych zapewni nowa sieć trakcyjna oraz nowoczesne, komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Nadzór nad bezpiecznym przejazdem pociągów towarowych odbywać się będzie z nowej nastawni na stacji Katowice Szopienice Północne. Prace obejmą m.in. wiadukt kolejowy nad ul. Lwowską w Katowicach. Obiekt zostanie przebudowany. Pod wiaduktem będzie chodnik i ścieżka rowerowa.
– Prace na stacji Katowice Szopienice Północne to jeden z przykładów efektywnego wykorzystania środków funduszy europejskich do zwiększenia roli i atrakcyjności podróży koleją i towarowych przewozów kolejowych. Tylko na terenie województwa śląskiego, dzięki wykorzystaniu funduszy z programów POIiŚ, CEF i RPO szybciej podróżujemy np. z Katowic do Krakowa czy z Katowic do Skoczowa. Towary sprawniej są przewożone między Toszkiem Płn – Rudzińcem Gliwickim a Starym Koźlem. Dostęp do kolei poprawiły przebudowane stacje i przystanki np. – Rybnik, Zabrzeg na linii Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice czy Myszków na linii Zawiercie – Częstochowa – poinformowały PKP Polskie Linie Kolejowe.
Projekt „Prace na liniach kolejowych nr: 132, 147, 161, 180, 188, 654, 657 na odcinkach Gliwice – Bytom, Chorzów Stary – Mysłowice oraz Dorota – Mysłowice Brzezinka” realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe obejmuje stację Katowice Szopienice Płn, ale też linię kolejową nr 132 na odcinku Bytom – Zabrze Biskupice
(tu pojadą też pociągi Kolei Śląskich), linię nr 147 na odcinku Zabrze Biskupice – Maciejów Północny oraz linię nr 180 na odcinku posterunek Dorota (Sosnowiec) – Mysłowice Brzezinka (więcej o pracach i efektach TUTAJ). Inwestycja ma wartość ponad 350 mln zł, dofinansowanie pochodzi z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie wszystkich prac planowane jest na IV kwartał 2023 r.