Z ostatnim dniem listopada na stacji w Angermünde rozpoczęły się prace budowlane na stacji Angermünde. Deutsche Bahn (DB) rozpoczęła rozbudowę linii Angermünde – Szczecin na niemieckim odcinku o drugi tor. Do 160 km/h wzrośnie też prędkość przejazdu.
Jak poinformowały w komunikacie Koleje Niemieckie modernizacja linii do granicy z Polską ma być zakończona w 2025 r., czyli rok wcześniej niż pierwotnie zapowiadano. DB zapowiedziały ponadto, że podróż między Szczecinem a Berlinem, dzięki inwestycji skróci się aż o 20 minut i w przyszłości będzie trwać tylko 90 minut. Rząd federalny oraz kraje związkowe Berlin i Brandenburgia zainwestują w to przedsięwzięcie prawie pół miliarda euro.
Co zmieni modernizacja?
Prace rozpoczynają się obecnie na 19-kilometrowym odcinku między Angermünde a Passow. DB wymieni tu tory i przygotuje infrastrukturę do bezpiecznego poruszania się z prędkością 160 km/h. Pojawi się nowa sieć trakcyjną oraz nowe podstację trakcyjne. DB wyposaża też linię w ETCS,
W Passow zmodernizowany będzie dworzec, pojawi się tu też nowy peron oraz tory mijankowe o długości 740 metrów. W 2022 roku DB ułożą 24 000 podkładów kolejowych i 51 000 ton tłucznia, zbuduje też 2400 metrów ekranów akustycznych wzdłuż linii, zwłaszcza w miejscowościach Angermünde i Tantow. Jak dodaje inwestor, pierwsze przedsięwzięcia z zakresu ochrony środowiska w ramach projektu budowlanego zostały już zrealizowane: powstały 144 budki dla nietoperzy, wieża dla jaskółek, zbudowano 13 kilometrów ogrodzenia ochronnego dla gadów oraz 14 siedlisk dla nich.
"Wypełniamy lukę w transeuropejskiej sieci kolejowej"
– Inwestując 480 milionów euro do 2025 roku tworzymy szybkie i atrakcyjne połączenie między Niemcami a Polską. W przyszłości Berlin i Szczecin będzie dzieliło tylko 1,5 godziny jazdy pociągiem. Tak szybkiego połączenia nie zapewni żaden inny środek transportu. Jednocześnie wypełniamy lukę w transeuropejskiej sieci transportowej dla przewozów towarowych. Zbliża to do siebie społeczności i ludzi wzdłuż trasy – w duchu Europejskiego Roku Kolei – powiedział Ronald Pofalla, członek zarządu DB.
– Długo oczekiwane rozpoczęcie budowy ma już miejsce. Berlin, Brandenburgia, Szczecin i Pomorze Zachodnie zbliżą się do siebie w ciągu kilku lat – już bowiem w 2025 roku, a nie jak wcześniej planowano w 2026 roku. Dobrze się stało, że Berlin i Brandenburgia zdecydowały się na wspólny wkład w budowę w wysokości 100 milionów euro. Dzięki temu projekt nabrał rozpędu. Dwutorowa i zelektryfikowana linia kolejowa ma przyciągnąć więcej ludzi do przyjaznego środowisku transportu kolejowego. Mobilność między naszymi krajami stanie się nie tylko szybsza, ale i bardziej ekologiczna. Rozpoczęcie przed dwoma tygodniami budowy mostu kolejowego w pobliżu Kostrzyna nad Odrą stanowi na krótko przed końcem roku drugą dobrą wiadomość dla polsko-niemieckiej integracji – powiedział Dietmar Woidke, premier Brandenburgii i koordynator rządu federalnego ds. polsko-niemieckiej współpracy przygranicznej.
Co dzieje się po polskiej stronie? Ważna deklaracja PKP PLK
Na spotkaniu z partnerami niemieckimi w związku z rozpoczęciem modernizacji odcinka linii poprzedzającego odcinek graniczny obecny był Arnold Bresch, członek zarządu PKP PLK.
– Prace na odcinku przygranicznym PKP Polskie Linie Kolejowe przeprowadzą równolegle z pracami DB Netze, w ramach tego samego zamknięcia linii w 2024 roku. PKP PLK kończą prace przedprojektowe na odcinku granica państwa – Szczecin Gumieńce. Polska strona zdecydowała, że dobudowany będzie drugi tor, wykonana elektryfikacja i pociągi pasażerskie będą mogły jechać z prędkością 160 km/h, a towarowe V 120 km/h. Jeszcze w tym roku ogłoszony zostanie przetarg na projektowanie i uzyskanie wymaganych pozwoleń na budowę - powiedział Arnold Bresch, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.