Koleje Ukraińskie rozpoczęły budowę linii kolejowej o rozstawie toru 1435 mm ze stacji węzłowej Czop do Użhorodu – największego miasta w Obwodzie Zakarpackim.
– Ukraina rozpoczęła budowę europejskiego toru o rozstawie 1435 mm z Czopu do Użhorodu. To jeden z projektów strategicznego programu rozwoju infrastruktury kolejowej na rzecz integracji Ukrainy z UE – poinformowali ukraińscy kolejarze. Wydarzenie z tej okazji miało miejsc 11 kwietnia, w obecności premiera Ukrainy Denysa Szmyhala i prezesa Ukrzaliznyci Jewhena Laszczenki. Ukraińcy rozpoczęli montaż toru w splocie, a więc takiego, po którym będą mogły poruszać się zarówno pociągi dostosowane do 1520 mm jak i 1435 mm.
– Projekt ten nie tylko zwiększy możliwości prowadzenia ruchu pasażerskiego i potoki pasażerskie, ale także zapewni nam nowe możliwości logistyczne w transporcie towarowym i odciąży punkty przeładunkowe na granicach. Użhorod będzie pierwszym dużym ukraińskim miastem połączonym z Europą koleją o europejskim rozstawie torów – powiedział premier Shmyhal.
Projekt jest już gotowy, prace przygotowawcze są za nami, a następne etapy (poza pokazowym, jaki zorganizowano na stacji w Użhorodzie) budowy będą miały miejsce w maju. Dokumentacja projektowa i studium wykonalności zostały opracowane na koszt budżetu państwa na lata 2021-2022. Budowa będzie realizowana przy 50% wsparciu z funduszu UE Connecting Europe Facility CEF (Ukraina otrzymała szansę udziału w konkursie korytarzowym i zdobyła te pieniądze, choć z innymi projektami nie poszło już tak łatwo). Ukrzaliznycja złożyła wniosek o dopuszczenie do udziału w konkursie na nowe projekty CEF o dofinansowanie.
Całkowita wartość projektu wynosi 1,3 miliarda hrywien (w przeliczeniu to 132,5 mln złotych), a okres realizacji wynosi 14 miesięcy. W ramach inwestycji powstanie splot o długości 22 km, zmodernizowane zostaną obiekty inżynieryjne, zamontowana zostanie półautomatyczna blokada liniowa, wyposażone zostanie miejsce pracy dyżurnego. Tor ma być elektryfikowany dopiero w kolejnym etapie.
Inwestycja ma przenieść ciężar transferów pasażerskich z węzła Czop (tu docierają obecnie pociągi z Budapesztu, Wiednia i,
od niedawna, z Pragi), zlokalizowanego tuż przy granicy słowackiej i węgierskiej, nieco głębiej w głąb terytorium Ukrainy, do dużego miasta Użhorod, który także jest kolejowym węzłem. Kończą w nim bieg zarówno lokalne jak i dalekobieżne pociągi z głębi kraju. Z kolei w ruchu towarowym pozwoli to przenieść rozładunek pociągów normalnotorowych z Czopu do Użhorodu, odciążając ten pierwszy węzeł.
Ukraina rozważa przekucie na 1435mm całej górskiej linii przez Karpaty od Użhorodu do Lwowa. To jednak inwestycja na lata, na którą obecnie brak jest dofinansowania.